Cercetătorii au explicat cum putem afla dacă cineva minte sau spune adevărul. Ei au declarat că trebuie să fim atenți la ce detalii oferă persoana care povestește pentru a obține rezultate.
Un studiu a arătat o strategie prin care putem afla dacă cineva minte sau nu. Pentru a descoperi un mincinos, cei care ascultă trebuie să fie atenți la detaliile din poveste. Dacă o persoană oferă descrieri bogate despre cine, ce, când, cum și de ce, este posibil să spună adevărul.
Cercetătorii de la Universitatea din Amsterdam au mai declarat că oamenii depista o minciună cu o acuratețe de aproape 80% dacă sunt atenți la detalii. După atacurile teroriste din 11 septembrie, de exemplu, personalul de securitate al aeroportului din SUA a fost instruit să caute 92 de indicii comportamentale că o persoană era mincinoasă. Ei au analizat și cum s-a schimbat ritmul cardiac și ritmul respirator la o persoană care minte.
Studiile au mai arătat că integrarea multor puncte de date conflictuale din mers nu au dat rezultate. „Este o sarcină imposibilă”, spune Bruno Verschuere, psiholog criminalist și autor principal al studiului. „Oamenii nu pot evalua toate acele semnale într-un timp scurt, darămite să integreze mai multe semnale într-o judecată exactă și veridică”, a adăugat el.
Strategia prin care putem afla cine minte
La scurt timp, Verschuere și colegii săi de la Universitatea din Amsterdam au decis să încerce o „alternativă radicală”. Ei au instruit participanții la studiu să se concentreze doar pe un singur indiciu, mai exact pe detaliile din povestire. „Ne-am gândit că adevărul poate fi găsit în simplitate și ne propunem să renunțăm mai degrabă decât să adăugăm indicii atunci când încercăm să detectăm înșelăciunea”, spun cercetătorii.
Cei care au fost instruiți să se concentreze doar pe nivelul de detaliu au putut separa cu acuratețe adevărul și minciunile cu o acuratețe de 59-79%. Acestor participanți li s-a spus să examineze „gradul în care mesajul include detalii precum descrieri ale oamenilor, locurilor, acțiunilor, obiectelor, evenimentelor și momentul evenimentelor” și „gradul în care mesajul părea complet, concret sau bogat în detalii”. „Datele noastre arată că bazarea pe un singur indiciu bun poate fi mai benefic decât utilizarea mai multor indicii”, spun cercetătorii pentru Science Alert.