Cum influențează machiajul imaginea politicienilor. De la strălucirea președinților, la bronzul intens al lui Trump
- Bucur Sorina
- 6 august 2024, 18:19
Dacă sunteți în căutarea ultimului look „no make-up", nu vă uitați pe TikTok sau pe paginile revistei Vogue. Uitați-vă la secretarul Transporturilor, Pete Buttigieg, la Fox News. Sau la guvernatorul din Minnesota, Tim Walz, la CNN. Sau la guvernatorul Pennsylvaniei, Josh Shapiro, în sala de sport a unui liceu. Vă puteți uita chiar și la Donald Trump care „a învățat” să-și aleagă nuanța fondului de ten.
La momentul redactării acestui articol, toți erau luați în considerare pentru rolul de contracandidat al vicepreședintelui Harris. Aceste apariții nu au fost, așadar, diferite de audiții. Pe lângă faptul că trebuiau să facă glumele potrivite, să promoveze punctele de discuție interesante și să se ferească de tot felul de capcane, ei trebuiau, în mod esențial, să arate și bine.
Frunțile lor au fost matifiate, iar pungile de sub ochi au fost acoperite cu anticearcăn. Tenul lor a fost aranjat cu pudre și creme pentru a capta lumina exact așa cum trebuie. Dacă aveau timp, ei chiar foloseau creme de hidratare cu culoare sau fond de ten mai închis pentru a ieși în evidență pe micul ecran.
În fața publicului, președinții trebuie să arate bine
Kriss Blevens este make-up artistul ce a lucrat pe porii fiecărui președinte de la Jimmy Carter încoace. Aceasta descrie astfel strălucirea candidatului ideal: „ca și cum ar lua o nouă vitamină".
De la dezbaterea prezidențială televizată din 1960 dintre Richard M. Nixon și John F. Kennedy, modul în care cei mai mulți americani au intrat în contact cu aspiranții noștri la președinție a fost prin intermediul unui ecran. Cu fiecare sezon de campanie care urmează, suntem inundați cu și mai multe imagini ale candidaților. Ei apar: în reclame politice, desene animate, dezbateri, convenții, și chiar în meme-uri.
Strălucirea unei piele bronzate a candidaților noștri la președinție obișnuia să fie una organică. Aceasta era rezultatul orelor petrecute în soare adunând mulțimi și dând mâna cu potențiali alegători.
Cu toate că acum campania se desfășoară mai mult în limitele unui studio de televiziune, veți vedea în continuare o piele „sărutată de soare”, care strălucește exact cât trebuie pentru camerele HD.
Și bărbații își pudrează acum nasul
Femeile din politică trebuie de mult timp să fie meticuloase în ceea ce privește aspectul lor. O nuanță greșită de ruj sau o ținută nepotrivită pot atrage critici nu doar asupra aspectului lor, ci și asupra competenței lor. Faptul că bărbații simt acum o parte din această presiune arată cât de mult contează imaginea în acest ciclu electoral. Ei trebuie să pară tineri, dar nu prea tineri; experimentați, dar nu prea zbârciți; entuziaști, dar, nu transpirați.
„O parte din ceea ce este cu adevărat critic pentru oamenii care apar la televizor este că aceste interviuri trăiesc pentru totdeauna. Momentul de glorie de trei minute de la televizor este acum de 30 de secunde din mediul online. Astfel, aspectul fizic este acum mai important ca niciodată", a declarat Andrea Purse, consultant în comunicare și trainer media.
Machiajul arată modul în care politicienii se văd pe ei înșiși sau modul în care doresc ca ceilalți să îi vadă. Bărbații de pe lista scurtă a lui Harris pentru funcția de vicepreședinte s-au portretizat ca niște oameni obișnuiți, fără prejudecăți, o imagine completată de machiajul lor îngrijit, dar natural.
O nouă modă printre politicienii lui Trump: bronzul intens de Florida
Convenția Națională Republicană din iulie a adus în prim plan un alt tip de chip masculin. Este vorba despre bronzul intens pe care îl vedem și la surorile Kardashian. Acesta este unul dintre look-urile favorite ale lui Donald Trump. La Convenție a fost reprezentantul Matt Gaetz, ce avea un bronz intens de Florida și o sprânceană netedă. L-am văzut și pe guvernatorul Texasului, Greg Abbott, cu obrajii mult prea îmbujorați, stârnind urale din partea unei mulțimi care flutura pancarte cu „Deportați-i pe toți".
Și când credeam că se termină, Trump „ne dă lovitura de grație” prin intermediul senatorului JD Vance. Acesta și-a lăsat barba mai mare și i-a amintit lui Trump de un „tânăr Lincoln”. Mai mult, liberalii au speculat că Vance, în aparițiile sale la RNC, a purtat eyeliner. Totuși, nu există nicio dovadă care să susțină această teorie.
Această paradă de bărbați bronzați a fost un front unit al esteticii Trump. A fost evidențiat amestecul ciudat de masculinitate favorizat de însuși Trump. Vorbim aici de un amestec de masculinitate americană și sensibilitate hollywoodiană, exprimată în piele bronzată intens și urechi bandajate, un fel de populism aurit.
„Aspectul este foarte important pentru el. Dacă există o estetică care s-a dezvoltat (n.r. printre politicieni), este pentru a atrage atenția fostului președinte Trump, care este probabil cel mai important public al lor", a spus Purse.
Aceasta a spus că femeile din politica americană nu au fost niciodată capabile să pretindă că aspectul lor nu contează. Politcieni precum Hillary Clinton, ce s-au așezat în fața lui Blevens pentru a se machia, ar fi protejat acel timp pentru a se pregăti.
Arnold Schwarzenegger, cel mai arătos dintre politicieni
Nu același lucru era valabil pentru politicienii de sex masculin. Cu toate că aduceau mai multă trepidație scaunului de machiaj, aceștia se concentrau asupra a ceea ce nu doreau să li se aplice. Mai mult, chiar ofereau și un refren constant „Ai terminat deja?".
Unii bărbați erau diferiți, a remarcat Blevens. Printre aceștia se numără și fostul guvernator al Californiei Arnold Schwarzenegger. Blevens a spus că a realizat machiajul actorului în timpul campaniei prezidențiale din 2008.
Schwarzenegger cunoștea bine puterea imaginii sale și a profitat de ea. El a mers în Capitoliul din Sacramento în cizme din piele de șarpe, costume Gucci și un inel de campion la box oferit de Muhammad Ali. Blevens a avut la dispoziție doar 30 de secunde pentru a realiza machiajul guvernatorului înainte de dezbaterea primară republicană. Un producător de televiziune a încercat atunci să o grăbească pentru a termina mai repede. Atunci, Schwarzenegger i-a spus să nu se grăbească pentru nimeni în ceea ce privește meseria ei.
Politicieni cu mai puțină transpirație și mai multă pudră
În zilele noastre, bărbații sunt „cu siguranță" mai dispuși să se machieze. Una dintre principalele preocupări ale politicienilor de sex masculin este atenuarea strălucirii și a transpirației. Acestea sunt percepute de public ca nervozitate sau lipsă de control, a spus Purse.
Make-up artiștii încearcă să șteargă semnele de epuizare și stres prin iluminarea zonei ochilor și atenuarea pungilor oculare cu machiaj corector. Culoarea, în general, este esențială, a spus Blevens. Dacă un bărbat este prea palid, poate părea spălăcit, chiar bolnăvicios, pe ecran. Dacă este prea portocaliu, make-up artistul trebuie să îi neutralizeze culoarea.De asemenea, se acordă atenție sporită acoperirii petelor de vârstă și minimizării ridurilor. Ne dorim politicieni cu experiență, dar nu vrem nici să ne facem griji cu privire la sănătatea lor.
Nevoia actuală a politicienilor de sex masculin de a se machia este, în parte, o reflectare a tehnologiei. Camerele HD pot evidenția fiecare defect și inconsistență. Totuși, motivele pentru care bărbații folosesc produse cosmetice și modul în care interpretăm imaginea lor au fost destul de constante de-a lungul istoriei, notează istoricul frumuseții Susan Stewart.
Machiajul întunecat și dramatic al ochilor purtat de bărbații egipteni avea un scop practic, mai exact protejarea ochilor de căldură și praf. Totuși, din cauza cheltuielilor, era și un semn de bogăție și statut. Bronzul era un ideal de frumusețe pentru bărbații romani, nu pentru femei. Culoarea pielii „sărutate de soare” era un simbol al masculinității și vitalității. Perucile pudrate ale nobilimii franceze nu erau doar un obicei al curții. Ele mascau, de asemenea, cheliile „nedemne" și rănile sângerânde provocate de sifilis.
Dezbaterea prezidențială din 1960 a oferit o lecție importantă despre puterea opticii politice
Howard Smith, moderatorul acelei dezbateri, a declarat că un JFK bronzat arăta ca un „atlet venit să-și primească coroana de lauri", scrie Alan Schroeder în cartea sa „Presidential Debates: Fifty Years of High-Risk TV". Între timp, Nixon, care fusese recent spitalizat pentru o infecție la genunchi, părea hâtru și subponderal.
Fără știrea lui Nixon, Kennedy a primit retușuri cosmetice de la personalul său. Acesta din urmă a respins o ofertă a postului CBS pentru un make-up artist. Nixon a refuzat să apeleze la un make-up artist din cauza lui Kennedy. Acesta a fost acoperit cu un produs fără prescripție medicală numit „Lazy Shave". Se pare că ideea nu a fost una inspirată. Produsul s-a topit pe fața lui Nixon pe măsura ce dezbaterea continua.
Chiar dacă tot mai mulți bărbați folosesc machiaj, aceste produse cosmetice pot fi însoțite de riscuri politice. Inconsecvența atrage atenția, a observat Blevens. Exemplu concret în acest caz este evoluția portocalie a fostului secretar de presă al Casei Albe a lui Trump, Sean Spicer.
Oamenii își doresc ca liderii lor să arate bine, dar nu vor ca acest lucru să implice eforturi sau costuri mari. Președintele francez Emmanuel Macron a fost criticat la începutul primului său mandat, când agențiile de presă au raportat că factura sa de machiaj pe parcursul a trei luni a ajuns la 26.000 de euro. Apropiații președintelui l-au apărat atunci pe liderul de la Paris spunând că machiajul a fost o „chestiune de urgență”.
Dezbaterea electorală dintre Joe Biden și Donald Trump
La sfârșitul lunii iunie, președintele Biden a șocat audiența și a alarmat democrații proeminenți în timpul dezbaterii sale împotriva lui Trump. Vocea sa era răgușită, iar capacitatea de a-și controla gândurile și mișcările părea să fie mult prea scăzută. La îngrijorările legate de fragilitatea și vârsta sa s-a adăugat și aspectul său palid.
Chiar dacă un make-up artist ar fi dat o nuanță pielii lui Biden pentru ca acesta să nu pară atât de alb lângă Trump, nicio cantitate de bronz nu ar fi putut ascunde pauzele lungi ale președintelui sau gafele.
O lună mai târziu, Biden avea să apară din nou în fața unei audiențe naționale. De această dată, președintele era așezat la birou și explica de ce și-a încheiat campania pentru realegere. Mulți dintre susținătorii lui Biden au catalogat decizia sa drept „eroică" și „altruistă". Președintele a lăudat realizările administrației sale. A vorbit despre dragostea sa pentru serviciul public. I-a îndemnat pe compatrioții săi americani să ia istoria în propriile mâini, conform Washington Post.
Pentru mulți dintre cei care l-au cunoscut pe Biden când era cel mai înflăcărat și mai vorbăreț, președintele părea încă slăbit. Întrebările cu privire la sănătatea sa persistă în continuare. Chiar și așa, președintele era mult mai bronzat.