Culisele conflictului ROMATSA care poate afecta mii de români

Culisele conflictului ROMATSA care poate afecta mii de români

Greva controlorilor de trafic aerian ar putea afecta astăzi circa 300 de avioane în intervalul orar 11-13

Sporuri acordate discreționar anumitor angajați ROMATSA, tăierea salariilor unor lideri sindicali, condițiile de muncă și blocajele în negocierea unui nou contract colectiv de muncă sunt doar câteva din nemulțumirile controlorilor de trafic aerian din România. Cu mai puțin de 24 de ore înainte de data anunțată de sindicate pentru începerea grevei, negocierile cu reprezentanții firmei au eșuat. Până la închiderea ediției, conflictul nu fusese aplanat.

Probabilitate de aproape 100%

Astfel, probabilitatea ca o grevă a controlorilor de trafic aerian să aibă loc astăzi, în intervalul 11-13, este de 99,99%, susține Gabriel Tudorache, liderul Sindicatului Controlorilor de Trafic Aerian ATCOR. „Chiar dacă acum am discuta non-stop și am ajunge la un acord pentru cele 14 probleme semnalate, tot nu am avea timp să le analizăm toate detaliile. În plus, trebuie tăiate acele sporuri acordate doar anumitor angajați”, a declarat Tudorache pentru EVZ. Astfel, în cele două ore de grevă, doar o treime din avioanele care tranzitează România vor primi drept de survol. Estimativ, numărul avioanelor care traversează țara noastră în 24 de ore este de circa 3.000. Pentru cele două ore, este vorba de circa 450 de aeronave, astfel ca numărul aparatelor care vor fi afectate ar fi de aproape 300. Excepție fac zborurile umanitare, aeronavele militare, șefii de stat, situațiile de urgență și avioanele particulare care zboară în spațiul aerian necontrolat.

Ne puteți urmări și pe Google News

Revendicările sindicaliștilor

O revendicare importantă vizează creșterea veniturilor pentru angajații Romatsa cu 2-3% în 2015. „În schimb, conducerea ne obliga în cadrul negocierilor să acceptăm cheltuieli salariale cu 2 milioane de lei mai mici. Banii erau pentru cele 40 de posturi pe care le-au trecut în organigramă, la nivelul conducerii”, a mai spus liderul sindical. De asemenea, în timpul mandatului ministrului Dan Șova,a fost semnat un memorandum privind pensionarea controlorilor de zbor la aceeași vârstă prevăzută în normele europene, care însă nu au fost transpuse încă în legislația națională. „Dacă până în 2001 exista grupa 0 de muncă pentru noi, acum ne pensionăm ca toți ceilalți angajați, la 65 de ani, în condițiile în care în majoritatea statelor europene pensionarea se face la 50 , 52, 54 de ani”, a mai spus Tudorache.

Negocieri cu Eurocontrol

Conducerea Romatsa are obligația să stabilească ce aeronave vor traversa România, și care vor trebui să-și amâne zborul. Compania a purtat negocieri cu Eurocontrol, autoritatea europeană în materie de control al traficului aerian, pentru a stabili detaliile. Se pare că cei din conducerea ROMATSA ar fi încercat să paseze responsabilitatea alegerii avioanelor. „Neau întrebat pe noi ce am stabilit, ce avioane am ales. Nu avem cum noi să facem aceste alegeri, este responsabilitatea lor”, a afirmat Tudorache. Liderul sindical consideră că ar putea exista probleme, din punctul de vedere al Eurocontrol, cu anumite zboruri care vin dinspre Est, în special din Orientul Mijlociu, care nu se află sub controlul autorității europene. Până la închiderea ediției, conducerea Romatsa nu a putut fi contactată.

TAROM operează normal

Compania națională TAROM nu ia măsuri speciale înaintea grevei anunțate de controlori. „Pentru data de 15 iulie, compania TAROM a anunțat că dorește să opereze conform planului de zbor. Nu vom lua măsuri de anulare anticipată a zborurilor; dacă unele zboruri vor avea întârzieri, acestea vor fi gestionate în funcție de situația efectivă de mâine (miercuri – n.r.). În intervalul specificat, compania are planificate două zboruri externe și trei zboruri interne, cu decolare de pe aeroportul Otopeni”, au anunțat oficialii companiei. (A contribuit Raluca Florescu)

Ministerul Transporturilor nu a putut aplana conflictul

Zilele trecute, Dragoș Titea, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a încercat să medieze conflictul dintre cele două părți. Însă, pârghiile de acțiune ale ministerului sunt limitate, în condițiile în care disputa are ca obiect contractul colectiv de muncă. „Din câte știu, cele două părți nu au ajuns la o înțelegere. Discuția se poartă între patronat și sindicate, dat fiind că e vorba de un conflict generat de contractul colectiv de muncă”, au declarat pentru EVZ reprezentanți ai biroului de presă al MT.