Culisele campaniei lui Călin Georgescu. Echipa sa ar fi încălcat legea
- Mădălina Sfrijan
- 13 februarie 2025, 12:17

Ies la suprafață noi detalii legate de campania lui Călin Georgescu. Firma care s-a ocupat de această acțiune ar fi încercat să adune donații de la persoane fizice. „Pământul Strămoșesc”, proiectul lui Georgescu și al unui suveranist cu afaceri în Londra, ar fi fost implicat în acest demers. Dosarul privind finanțarea campaniei electorale a lui Călin Georgescu din 2024 este înregistrat, in rem, la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție încă din 7 decembrie 2024. Potrivit unor surse judiciare, dosarul se bazează pe documentele desecretizate ale CSAT, precum și pe o sesizare a Autorității Electorale Permanente (AEP) depusă în luna ianuarie a acestui an.
Campania lui Călin Georgescu, un mister
În centrul perchezițiilor recente s-a aflat firma lui Radu Pally, coordonatorul campaniei lui Călin Georgescu. De asemenea, procurorii au vizat și Asociația Pământul Strămoșesc, care a fost fondată de Georgescu împreună cu un fost cadru al Direcției Generale de Informații a Armatei.
Ancheta a pornit de la realizarea, în toamna anului trecut, a unui clip electoral cu Călin Georgescu. Clipul a fost difuzat în campanie pe un post de televiziune. Firma lui Pally ar încercat ulterior să adune donații de la persoane fizice. Totuși, aceasta nu a respectat pașii prevăzuți de legislația electorală, precum înregistrarea oficială a donațiilor. Realizarea de materiale electorale în regie proprie este interzisă de Ghidul finanțării campaniei electorale din 2024.
Cum ar fi acționat cei din „echipa” fostului candidat la prezidențiale
În urmă cu două zile, procurorii, împreună cu ofițeri ai Inspectoratului General al Poliției Române, au efectuat mai multe percheziții domiciliare în județele Argeș și Suceava. Mandatele au fost emise de un judecător la începutul acestei luni.
În timpul verificărilor, anchetatorii au căutat probe legate de suspiciunile de corupere a alegătorilor și încălcarea legislației electorale.
Una dintre locațiile vizate a fost sediul companiei SC Marker & Senzzo Media SRL din Pitești. Aceasta a produs, în toamna anului trecut, un videoclip de propagandă electorală pentru Georgescu. Videoclipul a fost difuzat gratuit în cadrul unui calup de publicitate electorală pe B1TV, potrivit Jurnalul.
Campania lui Călin Georgescu, sub lupa anchetatorilor
În ianuarie 2025, Autoritatea Electorală Permanentă a anunțat că verifică acest caz. În acest sens, reprezentanții AEP ai explicații atât mandatarului financiar al lui Călin Georgescu, cât și companiei SC Marker & Senzzo Media SRL.
„Am solicitat în scris atât mandatarului financiar, ale cărui date sunt vizibile pe videoclip, cât și firmei care a realizat clipul. Întrebarea a fost dacă au comandat clipul, în ce condiții și când. Mandatarul financiar a răspuns că nu a comandat clipul și nu știa de existența lui”, a explicat Toni Greblă.
De asemenea, el a precizat că angajații vizate ar fi realizat videoclipul în afara programului de lucru, conform reprezentanților companiei.
„Firma producătoare a spus că unii angajați, voluntari, au realizat clipul în afara orelor de program. Apoi, firma a acceptat să treacă datele de identificare pentru ca televiziunile să-l difuzeze”, a mai spus Toni Greblă.
Mai mult, angajații ar fi realizat proiectul în mod gratuit.
„Au spus că au făcut acest lucru în mod gratuit și în spirit de colegialitate cu angajații lor. În aceste situații, acest material, împreună cu alte câteva, cu răspunsurile pe care le-am primit, au fost înaintate Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, pentru a verifica modalitatea în care acestea au fost realizate”, a adăugat șeful AEP.
„Solidaritate” față de fostul candidat la prezidențiale
Astfel, patronii și angajații companiei vizate ar fi acționat „în spirit de solidaritate” față de fostul candidat la prezidențiale.
SC Marker & Senzzo Media SRL a fost deschisă în 2013, conform datelor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC). Sediul social al firmei se află în Pitești, iar fondatoarea și administratorul unic este Crenguța Alexandra Pally Brojban.
Firma a declarat că se ocupă cu „activitățile agențiilor de publicitate”. Patroana companiei este soția lui Radu Pally Brojban, șeful campaniei electorale a lui Călin Georgescu din 2024. De asemenea, ea este și nora Filofteiei Pally, fostă directoare a Muzeului Pomiculturii și Viticulturii Golești, județul Argeș.

Alegeri. Sursa foto: EVZ
Între anii 2018 și 2023, firma de publicitate a înregistrat o cifră de afaceri totală de 1.060.996 lei și venituri totale de 1.060.997 lei.
Cheltuielile totale au fost de 747.765 lei, iar profitul net total a fost de 385.336 lei, în timp ce pierderile totale s-au ridicat la 73.738 lei. În perioada 2018-2020, SC Marker & Senzzo Media a raportat zero angajați, iar în 2022 și 2023, firma a avut un singur angajat.
Acțiunile de acest tip, interzise prin lege
Radu Pally Brojban a declarat că firma sa a fost implicată în strângerea de donații pentru campania lui Călin Georgescu. AEP l-a înștiințat că este necesar un contract de donații în acest sens și să prezinte actele de identitate ale donatorilor.
Cu toate acestea, coordonatorul de campanie și candidatul la prezidențiale ar fi omis acești pași.
Conform Ghidului pentru finanțarea campaniei prezidențiale din 2024, donațiile cu alt obiect decât bani erau interzise. De asemenea, serviciile gratuite pentru campania electorală nu putea fi oferite în mod legal.