Gândit pentru a fi un simbol al puterii Chinei, Stadionul Naţional din Beijing, care a găzduit ceremoniile de deschidere şi de închidere a Jocurilor Olimpice, întrecerile de atletism şi finala turneului masculin de fotbal, îşi pierde deja strălucirea, deşi de la inaugurare (petrecută pe 28 iunie 2008) au trecut doar şapte luni!
Potrivit Associated Press, în multe locuri vopseaua a început să se cojească, iar arena supranumită „Cuibul de pasăre“ nu mai prezintă interes decât pentru câţiva turişti, care plătesc aproximativ şapte dolari pentru un tur. Întreţinerea costă anual 8,82 milioane de dolari
Singurul eveniment anunţat deocamdată pentru 2009 pe Stadionul Naţional din Beijing este o punere în scenă a operei „Turandot“, de Giacomo Puccini, care va avea loc pe 8 august, la un an de la ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice.
Mai mult, există o variantă conform căreia arena să-şi piardă destinaţia sportivă. Pentru că întreţinerea stadionului costă anual 8,82 de milioane de dolari, compania Citic Group, care se ocupă de valorificarea incintei, a decis să transforme stadionul într-un complex pentru magazine şi divertisment. Firma a precizat că, deocamdată, stadionul va continua să găzduiască şi evenimente sportive. Procesul de transformare a arenei va dura între trei şi cinci ani.
În disperare de cauză, Citic Group a făcut o ofertă echipei de fotbal Beijing Guo’an, pentru ca aceasta să joace meciurile de pe teren propriu în „Cuibul de pasăre“. Gruparea a respins propunerea.
„Cuibul de pasăre“ a costat 450 de milioane de dolari, a înghiţit 110.000 de tone de oţel şi, potrivit cotidianului britanic „The Times“, vieţile a zece muncitori.
CHINEZĂRII
„Calitate“ la un preţ cumsecade „Cuibul de pasăre“ nu este singurul produs „made in China“ cu termen redus de garanţie, iar membrii delegaţiei române participante la Olim piadă pot depune mărturie în acest sens. Cea surile „de firmă“ procurate din „Silk Market“ cu câţiva euro kilogramul au început deja, la fel ca şi stadionul, să dea semne de oboseală, după numai câteva luni de folosinţă. „Capodoperele“ Chopard, Rolex, Hublot achiziţionate cu geamantanul, pentru a fi ulterior valorificate sau împărţite cunoştinţelor, fie rămân în urmă, fie se opresc.