Cucerirea lui Clancy. Primul om care a călătorit în lume pe motocicletă

EVZ continuă seria poveștilor „oamenilor cu moto la cap” din categoria Adventure, iar de această dată îl aducem în lumina reflectoarelor pe cel despre care se zice că ar fi întâiul motociclist care străbătut lumea pe două roți.

A fi motociclist dornic de aventură este, poate, cel mai deosebit sentiment, pe care mulți l-au cunoscut în ultimul secol. Motociclismul de lungă distanță a deschis și deschide în continuare noi oriznoturi pentru cei care vor să vadă lumea, să cunoască diferite culturi și oameni, străbătând distanțe uriașe pe motocicletă.

Primul om carea a străbătut lumea pe o motocicletă este americanul Carl Stearns Clancy. Acesta s-a născut în New Hampshire, în 1890 și s-a stins din viață în 1971. Clancy a fost director și producător de film, dar pasiunea sa pentru motociclete era una aparte.

Într-o zi, în anul 1912, Clancy și-a dat seama că s-a săturat de volumul mare de muncă de pe platourile de filmare. Astfel, că tânărul american a sărit în șaua motocicletei sale, un Henderson Four, și a pornit într-un tur complet al pământului. Bineînțeles, la acea vreme, motocicleta sa nu avea acele dotări extravagante. Avea un motor de 934cc, 7 CP, o treaptă de viteză și fără frână pe față.

A pornit din Philadelphia spre New York, iar pe drum i s-a alăturat și prietenul său, Walter Storey. Au traversat Atlanticul și au poposit în Dublin, dar regulile locale de circulație au oferit primul lor obstacol. Regulile de circulație din Irlanda i-au dat mari bătăi de cap mai ales lui Storey. Acesta a încurcat sensurile și s-a înfit cu motocileta sa direct într-un tramvai. În timp ce vehiculul său se afla într-un ateleier de reparații, Storey s-a deplasat pe motocicleta lui Clancy, însă a stat pe rezervorul ei, deoarece șaua nu era destul de lungă pentru a fi ocupată și de un pasager.

Prietenul său a abandonat călătoria

Călătoria lor era finanțată parțial de articolele pe care Clancy le scria într-o revistă newyorkeză „Bicycling World and Motorcycle Review”. Pentru a putea plăti pentru reparația motocicletei prietenului său, Clancy a fost nevoit să scrie și mai multe articole. Apoi, aceștia au plecat spre Scoția, pe urmă în Anglia, după care și-au continuat drumul către Europa continentală.

Au stat două luni în Paris. Însă, Storey s-a întors la New York. Dezamăgit de alegerea făcută de prietenul său, Clancy a reușit să prindă o franciză cu Henderson. Comisionul său pentru tranzacție a asigurat fondurile pentru finalizarea călătoriei.

Banii erau puțini, dar cu toate acestea, americanul a reușit să străbată Europa, Africa, America de Nord și Asia pe motocicletă. Guvernul american devenise tot mai supărat pe aventura lui Clancy în jurul lumii. Aventurierul avea parte doar de critici de fiecare dată când ajungea la vreo graniță. În Europa a fost întâmpinat cu brațele deschise de localnici. A poposit în Spania, Franța, Olanda și în alte câteva țări. Pe „Bătrânul Continent” a întâmpinat și prima mare problemă tehnică, îi cedase un rulment.

Tot în Europa, a considerat că este mai bine să schimbe profilul cauciucurilor, având parte de drumuri tot mai impracticabile. A fost încurcat și de cei de la compania Goodyear, care i-au trimis „gume” cu dimensiuni nepotrivite, dar compania și-a cerut scuze pentru acest episod și i-a dăruit anvelopele potrivite plus ramburasarea sumei de 9,75 de dolari.

În Spania a avut parte de clipe dificile. Vameșii i-au cerut o taxă de circa 50 de dolari, drumurile erau din ce în ce mai proaste, iar benzina era cea mai scumpă pe care o văzuse până acum (aproximativ 90 de cenți galonul, de patru ori prețul tipic de acasă).

Clipe dificile în Africa și în Asia

După ce s-a aventurat prin Europa, Clancy știa bine că adevăratele sale aventuri vor începe odată ce va pune piciorul în Africa de Nord. Astfel, a pornit pe acest continet pe coasta din Algeria și Tunisia.

Undeva între aceste două state a avut parte și de pericole. O bandă de șase tâlhari, care călăreau niște ponei, au tras spre el cu puștile. Din fericire, americanul a reușit să-i depășească și s-a baricadat într-un refugiu pe munte.

Odată ce a părăsit și „Continentul negru”, Clancy s-a îndreptat către Asia. Dar, el a a renunțat la ideea de a străbate China pe motocicletă, când a aflat că drumurile de acolo erau impracticabile, și și-a limitat cea mai mare parte a călăriei sale asiatice la insula tropicală Ceylon (în prezent Sri Lanka).

Peste 18.000 de mile 

Prin jungla asiatică a avut parte de câteva întâlniri ce i-ar fi putut fi fatale, cu bivoli de apă și gheparzi. Noaptea, și-a găsit cortul înconjurat de șacali și pisici sălbatice. S-a aventurat și în Japonia, despre că care a spus că este „cea mai fascinantă țară în care să mergi cu motocicleta”.

A parcurs, în total, peste 18.000 de mile cu acea slăbuță motocicletă, iar Carl Stearns Clancy s-a întors în New York după zece luni de la startul călătoriei sale, ca prima persoană care a înconjurat globul cu motocicleta.

În 2012-13, motocicliștii din întreaga lume și-au luat traseul pentru a comemora realizarea de 100 de ani în Clancy Centenary Ride. A murit în 1971, asigurându-i și a primit statutul de pioner în motociclismul de aventură. (FOTO: adventurebikerider.com)