Mulţi credincioşi filipinezi celebrează Vinerea Mare prin crucificări şi autoflagerări, manifestări religioase sângeroase devenite tradiţie în acest stat cu populaţie majoritar catolică
În fiecare an, cu două zile înainte de Paşte, sătenii reeditează patimile lui Iisus Hristos, în ciuda opoziţiei Bisericii Catolice, care nu aprobă aceste practici. Ceremoniile atrag mii de credincioşi şi de turişti, într-o atmosferă care seamănă cu cea de carnaval şi care este de asemenea propice pentru comercianţi.
Anul acesta, opt persoane au fost crucificate în mai multe sate situate în nordul capitalei, Manila.
Cuie de opt centimetri străpung mâinile şi picioarele penitenţilor, care nu petrec însă decât câteva minute pe crucea prevăzută cu un mic cadru pentru a le susţine greutatea, după care sunt coborâţi şi primesc îngrijiri medicale.
Printre crucificaţi s-a aflat şi Mary Jane Sazon, de 39 de ani, singura femeie care a luat parte la penitenţă şi care a mai trecut de şapte ori prin acest ritual. ''Este important pentru mine să-mi ţin promisiunea, de când am început să fac acest lucru, Dumnezeu mi-a răspuns la rugăciuni'', a spus aceasta.
Un alt moment cheie al ceremoniilor este procesiunea penitenţilor dezbrăcaţi până la brâu, care se autoflagelează până la sânge în timp ce spectatorii îşi fac selfie-uri.
La trecerea procesiunii, maşinile, casele şi chiar sticlele cu apă comercializate de vânzătorii ambulanţi sunt stropite de picături de sânge.
''Facem asta atunci când cineva din familie se îmbolnăveşte'', spune Norman Lapuot, în vârstă de 25 de ani, în timp ce se flagelează cu un bici în vârful căruia sunt prinse beţe de bambus.
Lapuot precizează că participă pentru a patra oară la ceremonie şi este convins că acest lucru a contribuit la recuperarea bunicului său după un accident vascular cerebral.
Dacă cea mai mare parte din cei 80 de milioane de catolici filipinezi celebrează Vinerea Mare la biserică sau în familie, cei care îndură penitenţele o fac pentru a li se ierta păcatele sau a-şi manifesta recunoştinţa pentru ajutorul divin.
Biserica din Filipine dezaprobă aceste practici şi spune că Isus Hristos a îndurat aceste sacrificii pentru oameni şi nu există nicio justificare pentru repetarea lor.
''Biserica n-a încurajat niciodată autoflagelarea şi cu atât mai puţin crucificarea'', a declarat pentru AFP Roy Bellen, purtătorul de cuvânt al arhidiocezei din Manila.
''Sacrificiile cerute catolicilor în timpul Postului Mare şi a Săptămânii Mari trebuie să conducă la acţiuni care vin în ajutorul săracilor sau al nevoiaşilor'', a adăugat prelatul.
Comercianţii de alimente şi de suvenire precum şi şoferii de taxi profită de afluenţa spectatorilor şi înregistrează câştiguri însemnate.
Peste 80% dintre filipinezi sunt catolici, o moştenire din perioada colonială spaniolă încheiată la sfârşitul secolului al XIX-lea.