Criza financiară europeană traversează Oceanul

Criza financiară europeană traversează Oceanul

Cauzele şi efectele problemelor economice sunt complexe. Dar un lucru e cert: impactul asupra consumatorilor este major

Magazinele Apple din Spania, la fel ca toate celelalte ale acestei companii din întreaga lume, sunt create astfel încât să-şi atragă rapid atenţia clienţilor, cu un design modern, unde sunt prezentate cele mai noi produse: IPhone-uri, IPads sau MacBooks cât vezi cu ochii. Tot ceea ce-i lipseşte însă magazinului sunt... clienţii! Numai o mână de oameni îi mai trec pragul şi majoritatea doar privesc sau testează produsele. "Mi-ar fi plăcut să cumpăr multe lucruri, dar nu am bani", spune Nacho Corral, un funcţionar public de 37 de ani, al cărui salariu a fost tăiat recent cu 7%, la fel ca cel al tuturor bugetarilor, relatează publicaţia "The Washington Post". Multe dintre firmele americane de prestigiu, precum Whirlpool, Ford, General Motors, Starbucks sau Apple au raportat venituri foarte scăzute din cauza dificultăţilor financiare cu care luptă ţările europene. Rezultatele financiare, anunţate în ultimele săptămâni, au făcut să creaască îngrijorarea, care se extinde pe Wall Street, în ceea ce priveşte sănătatea mediului de afaceri din SUA. Rata şomajului a ajuns în zona euro la 11,2%, iar consumul a scăzut foarte mult. Mulţi europeni, indiferent dacă au sau nu un loc de muncă, sunt extrem de sceptici şi de temători pentru viitorul lor economic şi nu mai cheltuiesc sume mari de bani pe produse costisitoare, precum maşini sau obiecte electronice. General Motors a anunţat pierderi de 361 de milioane de dolari în Europa, în al doilea trimestru al anului, comparativ cu un profit de 102 milioane de dolari în aceeaşi perioadă a anului trecut. Whirlpool, cel mai mare producător de electrocasnice, a anunţat că vânzările i-au scăzut cu 7% în Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, din 2011. Ford a anunţat că profitul său total, în al doilea trimestru al anului, a scăzut cu 57%. Compania a pierdut 404 milioane de dolari în Europa, comparativ cu un profit de 176 de milioane de euro în aceeaşi perioadă a anului trecut. Previziunile sunt şi mai pesimiste: se vor dubla pierderile în Europa, unde industria auto este la cel mai scăzut nivel din ultimii 20 de ani. Companiile încearcă noi tehnici de vânzări, marketing sau publicitate şi cu toate acestea traversează o perioadă foarte dificilă. Reducerile de personal sau închiderea unor magazine a devenit deja un "gest normal" pentru filialele din Spania ale marilor companii americane. 404 milioane de dolari a pierdut Ford, în trimestrul doi 2012, în Europa, faţă de un profit de 176 de milioane în 2011