Criza din Ungaria se adâncește. Maghiarii au ajuns să apeleze la o măsură extremă

Combustibil. Sursa foto: Arhiva EVZ

Prețurile mari la carburanți îi determină pe maghiari să facă plinul la vehicule în țările vecine. Mulți trec în Croația, țară membră a zonei euro, ca să alimenteze la un cost mai mic. Prețurile la benzină și motorină au explodat, în țara vecină, după ce guvernul de la Budapesta a decis să ridice plafoanele impuse.

Decizia guvernului Viktor Orban de a elimina plafoanele la benzină și motorină a provocat o explozie a prețurilor. Carburanții s-au scumpit atât de mult, încât maghiarii alimentează în țările vecine. Una dintre acestea este Croaţia care tocmai a devenit ţară membră a zonei euro, de la 1 ianuarie.

Maghiarii plătesc cele mai mari tarife la carburanți, din regiune, astfel că cei ce locuiesc în zonele de graniță merg la vecini să-și facă plinul. Aceștia se întorc acasă cu canistre pline cu benzină sau motorină, după cum relatează o publicație maghiară care citează postul public de televiziune din Croaţia.

Situaţia este inversă decât cea din urmă cu câteva luni când românii și alți vecini dădeau buzna în Ungaria ca să alimenteze la prețuri plafonate. La momentul respectiv, guvernul maghiar a interzis cetăţenilor străini să cumpere carburanţi la preţuri mici. Acum plafoanele au fost eliminate deoarece aveau consecințe negative asupra importurilor, ducând la o criză a carburanților.

Sursa: Agerpres

Ungurii merg la cumpărături în Croația

Ungurii merg la vecini nu doar pentru a achiziţiona carburanţi, ci şi pentru a-şi face cumpărăturile în supermarket. Din Croația, aceștia cumpără legume, carne şi alte bunuri precum hârtie igienică şi odorizant de toaletă, mult mai ieftine decât în Ungaria care se confruntă cu o scumpire fără precedent a mărfurilor.

Croația este preferată deoarece țara a intrat în spaţiul Schengen și nu sunt nevoiți să aștepte la granițe. Mai mult, țara a aderat, de la 1 ianuarie și la moneda unică europeană, euro, care îi conferă un plus de stabilitate.

Pe de altă parte, singurele mărfuri mai ieftine în Ungaria sunt berea, câteva băuturi răcoritoare, anumite mezeluri şi îmbrăcămintea.

Prețul carburanților stârnește scandal în Polonia

Nici în Polonia lucrurile nu stau pe roze, chiar dacă guvernul de la Varșovia a preferat să reducă taxele în loc să plafoneze prețurile. Anul trecut, TVA la carburanţi a fost diminuat de la 23% la 8% ca parte a unui proiect pe care Varșovia l-a numit scut antiinflaţie. Pe 1 ianuarie 2023, valoarea TVA a fost readusă la 23%, însă prețul carburanților, surprinzător, a rămas la același nivel. Producătorul și retailerul PKN Orlen, compania de petrol şi gaze de stat, a micşorat preţurile wholesale cu 12%, după cum relatează Radio Rzeszow.

PKN Orlen are cele mai multe benzinării, iar decizia de a nu majora preţurile carburanţilor a stârnit un scandal imens. Polonezii se simt înşelaţi, considerând că până acum au plătit preţuri umflate artificial. Politicieni de opoziţie au acuzat guvernul și compania petrolieră că au practica prețuri majorate artificial înainte de 1 ianuarie, crescând profiturile pe spatele cetățenilor polonezi. Compania şi-ar fi permis să facă acest lucru deoarece are puteri de monopol pe piaţă.

PKN Orlen este considerată o companie strategică şi, în conformitate cu strategia guvernului de a crea „campioni“ economici, a fuzionat recent cu concurentul mai mic Lotos, pregătind în acelaşi timp investiţii masive în transformarea energetică a ţării, dependentă puternic de combustibili fosili, conform ZF.