Concedierile masive determinate de criza economică au făcut din păstrarea serviciului o adevărată luptă pentru supravieţuire.
Potrivit unei statistici a Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, la sfârşitul lui ianuarie 2009 rata şomajului înregistrat la nivel naţional a fost de 4,9%, mai mare cu 0,7 puncte procentuale decât în aceeşi lună a anului trecut. Foarte îngrijorător este faptul că numărul şomerilor a crescut, în decurs de o lună, cu 41.466 de persoane, cele mai afectatate judeţe fiind Vaslui (10,3%) şi Mehedinţi (9,8%), în timp ce judeţul Ilfov înregistrează cea mai scăzută rată a şomajului (1,4%).
Femeile, stâlpul familiei
Acestă situaţie ar putea schimba chiar şi rolul femeii în cadrul familiei, dacă ţinem cont că cele mai multe reduceri de personal s-au făcut în rândul bărbaţilor. Astfel, în comparaţie cu luna precedentă, în ianuarie 2009, rata şomajului în rândul persoanelor de sex masculin a crescut cu 0,6%, dublu faţă de cea în rândul femeilor.
Nici Organizaţia Internaţională a Muncii nu este mai optimistă cu privire la stabilitatea locurilor de muncă. Potrivit estimărilor acesteia, criza financiară va lăsa fără locuri de muncă 20 de milioane de personae. Până la finele lui 2009, numărul şomerilor urmează să ajungă la 210 milioane de persoane.
În aceste condiţii, ar fi o naivitate să crezi că poziţia ta în compania în care lucrezi este de neatins şi că nu ţi-ai putea pierde serviciul la fel ca mulţi alţii. Astfel, companiile de recrutare furnizează tot mai multe sfaturi despre cum să faci să îţi păstrezi jobul. Dintre acestea, am selectat câteva:
- Nu face exces de zel
Dacă faci exces de zel la serviciu, vei fi observat. În primul rând de către colegi. Aceştia vor vorbi cu şeful, însă nu pentru a sugera acestuia promovarea ta, ci pentru a te pune într-o lumină defavorabilă. Invidioşii vor încerca să-ţi găsească punctul vulnerabil, iar cea mai mică greşeală pe care o vei face va fi folosită împotriva ta, în faţa şefului, potenţată la maxim, pentru a fi dat afară.
- Nu te plânge
Acesta este, cu siguranţă, un motiv pentru care ţi-ai putea pierde serviciul. Conducerea a impus reguli prea aspre, nu mai este ca înainte, banii abia îmi ajung... toate astea nu sunt de spus. Indiferent cât de nedrepte ţi se par lucrurile, păstrează-ţi părerea pentru tine şi nu sufla o vorbă nimănui de la serviciu sau oricui are o cunoştinţă care lucrează în acelaşi loc cu tine. Managerii nu sunt dispuşi acum să asculte nici probleme şi nici soluţii ale acestora. Nu vor să asculte NIMIC. ”Nimic” este rege, tăcerea este regină.
- Poartă o mască
În fiecare dimineaţă, înainte de a pleca de acasă, nu uita să-ţi pui ”masca de serviciu”. Iată cum descriu specialiştii acest termen: ”Masca de serviciu este formată, în primul rând din, din zâmbet. Acesta nu trebuie să fie nici prea larg, nici prea îndelungat şi, cel mai bine, neutru”. Nu lăsa niciodată această mască, nici la serviciu, nici atunci când eşti în compania vreunuia dintre colegi. Zâmbeşte, pari fericit şi nu da nimănui un motiv să întrebe: ”Ce s-a întâmplat?”
- Fă-ţi întotdeauna ”temele”
Cunoaşte-ţi valoarea şi fii la curent cu ultimele tendinţe în domeniul în care lucrezi. ”Gândeşte-te la tine ca la un produs al firmei şi încearcă să înţelegi piaţa căreia te adresezi. Nu da prilej nimănui să spună că nu ţi-ai făcut treaba sau că eşti slab pregătit. Aceasta contează în ochii şefilor şi ar fi o bilă neagră pentru tine. Nu te limita strict la atribuţiile pentru care eşti remunerat şi ajută-ţi atât colegii cât şi pe şef, dacă acesta te solicită. Nu fi liguşitor, pentru că ţi-ai atrage ura celor cu care lucrezi. Foloseşte-ţi experienţa în folosul companiei şi, implicit, pentru a-ţi asigura un loc stabil în cadrul acesteia.
- Lucrează peste program
Deşi pare că intră în contradicţie cu sfatul de la punctul 1, diferenţa constă în cum faci, nu ce faci. ”Petrece mai mult timp lucrând, nu lucrând mai mult”, este unul dintre sfaturile întâlnite pe cel mai popular portal de joburi de la noi. Afirmaţia ar putea părea confuză, însă, în realitate, este destul de simplă. Dacă ştii că lucrând peste program calitatea muncii tale este ireproşabilă, nu ezita să o faci. Astfel, te asiguri că nimeni nu îţi va imputa vreo greşeală şi, în plus, şeful îţi va remarca dispoziţia ”de a lucra peste program”, criteriu care cântăreşte mult şi atunci când apare în CV, dar şi când este menţionat la în cadrul interviului. Iar colegii nu vor putea să-ţi reproşeze vreodată că faci exces de zel. Regula de aur care îţi asigură, pe lângă un serviciu stabil, şi o viaţă liniştită, este: Păstrează un echilibru între serviciu şi viaţa personală. Prin urmare, nu aduce cu tine acasă problemele de la serviciu şi nici invers. În plus, eşti mult mai valoros dacă ai şi alte experienţe decât cele care ţin de job. Tot mai mulţi angajatori preferă să ofere un program flexibil, aşa că nu va fi dificil să pleci de la locul de muncă la ora 15.00, atâta timp cât şeful ştie că ţi-ai făcut treaba.