Criza care lovește piața auto. Modelele amenințate cu dispariția
- Emanuel Nițulescu
- 22 septembrie 2024, 09:39
E ordin de la UEÎncepând cu 2025, piața auto europeană ar putea suferi transformări majore odată cu implementarea noii norme de emisii Euro 7. Această reglementare impusă de Comisia Europeană, menită să reducă semnificativ poluarea generată de vehicule, este văzută ca un pas important în lupta împotriva schimbărilor climatice. Cu toate acestea, industria auto și unele state membre ale Uniunii Europene trag un semnal de alarmă cu privire la impactul economic și potențialele consecințe asupra consumatorilor și producătorilor auto.
Controversele Euro 7: o provocare majoră pentru industria auto
Euro 7 vine ca o continuare a eforturilor Comisiei Europene de a reduce emisiile poluante produse de vehicule, dar este întâmpinată cu opoziție puternică din partea unor țări și producători auto. În ciuda scopului său ambițios de a proteja mediul, noul standard este criticat pentru impactul său economic semnificativ și pentru potențialele efecte asupra diversității modelelor disponibile pe piață.
România, împreună cu alte șapte state membre, inclusiv Franța și Italia, s-a opus deschis implementării normei Euro 7. Aceste țări argumentează că noul standard va adăuga presiuni financiare mari asupra industriei auto, afectând în special modelele mai accesibile și producătorii care se bazează pe vehicule cu prețuri competitive. În schimb, Germania, un jucător major în industria auto, nu s-a alăturat oficial acestui front, dar ministrul său al Transporturilor, Volker Wissing, și-a exprimat anterior îndoieli cu privire la fezabilitatea adoptării normei în forma sa actuală.
Ce presupune Euro 7 și de ce este atât de controversată?
Norma Euro 7 impune reduceri suplimentare ale emisiilor poluante, în special în ceea ce privește oxizii de azot (NOx) și alte particule dăunătoare generate de motoarele cu ardere internă. Comisia Europeană consideră că această măsură este esențială pentru atingerea obiectivelor de mediu și reducerea poluării aerului. Cu toate acestea, mulți producători auto și analiști ai pieței auto susțin că măsura vine într-un moment inoportun, când industria auto este deja sub presiune pentru a accelera tranziția către vehiculele electrice.
Potrivit Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), implementarea normei Euro 7 va crește semnificativ costurile de producție. Un studiu realizat de Frontier Economics estimează că, pentru mașinile și camionetele cu motoare cu ardere internă, costurile suplimentare vor fi de aproximativ 2.000 de euro per vehicul. În cazul camioanelor și autobuzelor, costurile suplimentare ar putea atinge chiar 12.000 de euro per unitate, o creștere considerabilă care va fi resimțită atât de producători, cât și de consumatori.
Pe de altă parte, Comisia Europeană estimează un impact financiar mult mai redus, de doar 200-300 de euro per vehicul, ceea ce a stârnit nemulțumiri în rândul industriei auto. Mihai Bordeanu, Managing Director Dacia Brand South Eastern Europe, a subliniat în mai multe rânduri că aceste costuri sunt mult subestimate și a cerut o reevaluare din partea autorităților europene.
Impactul asupra producătorilor: dispariția unor modele populare
Una dintre cele mai mari temeri ale industriei auto este că Euro 7 ar putea duce la dispariția unor modele populare de pe piață. În special, mașinile accesibile, care sunt foarte sensibile la creșterile de costuri, ar putea să nu mai fie viabile din punct de vedere economic. Dacia, unul dintre cei mai mari producători de vehicule accesibile din Europa, ar putea fi nevoită să își revizuiască linia de producție sau chiar să închidă fabrici, dacă norma Euro 7 intră în vigoare în forma sa actuală.
De asemenea, reglementările stricte Euro 6d, care au fost adoptate anterior, au forțat deja retragerea de pe piață a multor modele de oraș pe benzină, datorită costurilor ridicate pentru instalarea unor sisteme eficiente de post-tratare a emisiilor. Introducerea Euro 7 va accentua această tendință, avertizează specialiștii din industrie.
Carlos Tavares, CEO al grupului Stellantis, a afirmat că noile măsuri pentru reducerea emisiilor de CO2 reprezintă o povară inutilă pentru industria auto, care ar putea încetini tranziția către vehiculele electrice, scopul final al Comisiei Europene. Această poziție a fost susținută și de Emmanuel Macron, președintele Franței, care a pledat pentru o pauză în reglementările privind clima, subliniind că industria auto se confruntă deja cu provocări imense, scrie revista Capital.
Eficiența Euro 7 pusă la îndoială
Deși Uniunea Europeană a avut succes în reducerea poluării cu normele Euro 6, industria auto consideră că Euro 7 nu va aduce o schimbare semnificativă. Datele arată că, în perioada 2014-2020, emisiile de oxizi de azot au scăzut cu 25% pentru mașini și camionete și cu 36% pentru vehiculele grele, datorită normelor Euro 6. Însă, conform estimărilor, reducerea emisiilor sub Euro 7 va fi de doar 4% pentru mașini și camionete și de 2% pentru camioane, ceea ce este considerat nesemnificativ în raport cu costurile ridicate.
Mai mult, problema vehiculelor mai vechi, care nu respectă nici măcar standardele Euro 6, rămâne una majoră. În 2020, 75% dintre camioanele care circulau în UE nu respectau norma Euro 6, fiind responsabile pentru 92% din emisiile de oxizi de azot.