Se schimbă contractele de credit

Se schimbă contractele de credit

O directivă europeană transpusă în legislaţia românească schimbă regulile jocului între bănci şi clienţi. Aceştia vor avea noi drepturi, legate de rambursarea anticipată sau variaţia dobânzilor, dar şi privind informarea corectă

Noile prevederi, care au intrat în vigoare de o săptămână, prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 52/2016, se adresează contractelor de credite ipotecare. Important de ştiut este că legea nu are caracter retroactiv, adică se aplică doar pentru contractele viitoare, însă băncile vor trebui să găsească soluţii şi pentru actualii clienţi, mai ales când se află în dificultate la plată. Iată principalele prevederi:

● Poate cea mai importantă este interdicţia ca pe parcursul derulării creditului banca să majoreze comisioanele sau să introducă unele noi. De asemenea, sunt interzise comisioanele pentru plata ratelor sau retragerea sumelor împrumutate, pentru rescadenţare sau reeşalonare.

● De asemenea, pe parcursul derulării unui împrumut, banca nu are dreptul să majoreze marja de dobândă sau rata dobânzii fixe, nici în caz de reeşalonări/rescadenţări.

● Pe parcursul derulării creditului, banca este obligată să informeze clienţii cu privire la variaţiile de curs valutar şi de dobânzi.

● Totodată, se elimină comisionul de rambursare anticipată. Astfel, consumatorul are dreptul să ramburseze integral sau parţial obligaţiile de plată înainte de expirarea contractului. În acest caz, clientul are dreptul la o reducere a costului total al creditului. Creditorul nu are dreptul să perceapă penalizări sau alte compensaţii în cazul rambursării anticipate.

● În caz de restanţă, OUG 52/2016 prevede limitarea dobânzilor penalizatoare. Acestea vor fi eliminate complet la momentul începerii executării silite.

● Atunci când clienţii au dificultăţi la plată, băncile trebuie să le ofere soluţii să îşi poată achita ratele. Acestea pot fi: refinanţarea creditului, reducerea ratelor pe o anumită perioadă etc. Important de precizat este că pentru asta nu trebuie făcută reevaluarea garanţiilor sau aduse unele noi.

● Ca măsuri precontractuale, consumatorii trebuie să ştie că au dreptul la oferte standardizate de credit, transparente şi complete, uşor de comparat.

● Altă prevedere foarte importantă este că dezvoltatorii imobiliari nu mai pot acorda credite, de la 1 ianuarie 2017, decât dacă sunt înregistraţi la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. De asemenea, şi recuperatorii de creanţe vor avea acceaşi obligaţie. În plus, doar recuperatorii cu sediu social sau sucursală în România mai pot desfăşura activitatea.

● Aceştia nu mai au voie să perceapă costuri aferente activităţii de recuperare, cu excepţia costurilor cu executarea silită.