Japonezii de la Toyota au lansat o maşină-concept cu motorul în portbagaj.
Japonezii au făcut din ponei cal de curse. Adică, dintr-un model Toyota de clasă mică o maşină de curse. Crazy, putem spune. Şi chiar aşa e - Aygo Crazy. „Copilul teribil“ rezultat din îmbinarea fioroasei Celica, de la care a preluat motorizarea, cu liniştita Aygo, căreia i-a furat scheletul metalic, a fost prezentat la Salonul Auto de la Londra, desfăşurat în aceste zile. Maşină-concept, Crazy nu este disponibilă vânzării în serie, motiv pentru care nici nu i-a fost comunicat preţul.
Producătorul nipon a plecat în realizarea acestei variante excentrice de la motorul obişnuit de 1.0 litri pe benzină, care genera 67 de cai-putere. Toate celelalte performanţe erau în limita clasicului: viteza maximă era de 100 km/h, iar accelerarea către această valoare se face în 14 secunde. Pornind de la aceste date, producătorul a metamorfozat banalul şi a scos pe şosele un „diavol nipon“.
Un fulg în mişcare
Investiţiile necesare modelului Aygo Crazy s-au ridicat la 200.000 de dolari. Rezultatul: motorul VVT-i de 1.8 litri supraalimentat, plasat în partea din spate a maşinii. Producătorul auto numărul unu mondial a supralicitat şi pentru că micul bolid ascunde sub capotă 197 CP, cu un cuplu maxim de 240 Nm, timpul în care atinge suta, faţă de modelul de bază, a scăzut sub 6 secunde. Viteza maximă comunicată de constructor urcă la 203 km/h.
Motorul „supraponderal“ este un pariu provocator, având în vedere că maşinuţa cântăreşte puţin peste 1.000 kg. Situaţia e potenţată şi de tracţiunea spate.
Toyota forţează limitele şi-i dă unui şofer amator mai mult decât senzaţii tari. Maşina-concept nu beneficiază de niciun fel de echipamente de siguranţă electronice - nu are servodirecţie şi nici sisteme de asistenţă la frânare. Nici măcar banalul ABS, devenit dotare standard la majoritatea autoturismelor, nu există.
Kart reinventat
Pentru a contrabalansa posibilele sentimente de teamă, niponii au lucrat mai mult la siguranţa pasivă a maşinii. Micul Crazy are caroseria ramforsată, interiorul fiind transformat într-o cuşcă de protecţie, cu inserţii de carbon.
Maşina are un comportament apreciabil, pentru că suspensiile sunt destul de rigide şi direcţia a căpătat îmbunătăţiri. Kitul exterior maximizează şi el stabilitatea. Surprinzător, cutia de viteze este una clasică, în cinci trepte, folosită şi în cazul modelelor de serie.
Dacă atuurile motorizării nu sunt suficient de convingătoare, designul autoturismului este ireproşabil. Bosajele sunt supradimensionate, ecartamentul a fost mărit, iar garda a fost coborâtă foarte mult.
ÎMPRUMUT. Eleronul spate este preluat de la monoposturile seriei American Champ Car
CASETĂ TEHNICĂ
Motor: 1.8 l VVT-i Viteza maximă: 203 km/h Putere maximă: 197 CP Greutate: 1.050 kg Acceleraţie 0- 100 km/h: 5,7 s
MUNCĂ ÎN DETALIU. Specialiştii O’Rourke au garnisit maşinuţa cu scaune sport, tip scoică