Chiar și cu reglementările impuse asupra prețurilor la energie și alimente, costul coșului de consum necesar pentru un trai minim decent a crescut cu aproape 40% în ultimii trei ani.
Conform unui studiu recent, coșul de consum pe 2024 include necesitățile esențiale pentru o viață decentă, dar fără excese, precum alimentele, locuința, transportul, asistența medicală și o vacanță anuală.
Din toate acestea, costurile pentru întreținerea locuinței și alimente au cunoscut cele mai semnificative creșteri, ajungând până la 60%.
Coșul de consum din 2024, mai scump cu 40% decât în 2021
Între septembrie 2020 și decembrie 2023, perioadă caracterizată de inflație puternică, cheltuielile cu întreținerea locuinței, incluzând și cele legate de energia, au înregistrat cea mai semnificativă creștere, de aproape 58%.
La sfârșitul anului trecut, o familie compusă din doi adulți și doi copii la școală trebuia să aibă un buget lunar mediu de 762 de lei pentru întreținerea locuinței.
Suma este cu aproape 280 de lei mai mare pe lună comparativ cu septembrie 2020 și cu 210 lei în plus față de anul 2021.
La coșul de consum destinat alimentelor, cheltuiala a crescut cu 40%, atingând suma de 2.100 de lei.
Aceasta reprezintă 20% din totalul de 10.154 de lei, care reprezintă valoarea coșului de consum pentru un trai minim decent, se arată într-un studiu recent publicat de fundația Friedrich-Ebert-Stiftung România.
Magazinele au crescut adaosurile comerciale la alte produse
Autorul studiului evidențiază faptul că, în ciuda reglementărilor implementate asupra prețurilor la energie și alimente, costul pentru coșul de consum necesar pentru un trai minim decent a crescut cu 40% în ultimii trei ani.
„Avem toate celelalte elemente care sunt în coșul de consum - îmbrăcăminte, locuință mai ales, servicii și așa mai departe, unde n-au existat măsuri de plafonare de prețuri și prețurile au crescut în consecință, în unele cazuri și cu 60%, din 2020 până la finele lui 2023”, a declarat Ștefan Guga, Fundația Friedrich-Ebert-Stiftung România.
Studiul analizează coșul de consum necesar pentru un trai decent, însă pentru segmentul populației cu venituri peste medie, care optează pentru produse de lux, inflația a fost și mai semnificativă.
„Marile lanțuri de magazine au crescut adaosurile comerciale la alte produse alimentare în așa fel încât marjele de profit să se mențină relativ ridicate”, a completat Mihai Roman, profesor macroeconomie, Academia de Studii Economice pentru știrileprotv.ro.
Inflația mare a schimbat coșul de consum și în alte țări
În perioada cuprinsă între toamna anului 2020 și decembrie 2023, alte categorii de produse au înregistrat creșteri de prețuri între 30% și 50%, inclusiv îmbrăcămintea, încălțămintea și serviciile de sănătate.
Majorările semnificative ale prețurilor au determinat mulți oameni să se îndrepte către produse mai ieftine, chiar dacă acestea sunt de calitate inferioară.
Inflația semnificativă a determinat schimbări în comportamentul consumatorilor și în alte țări. Conform unui sondaj citat de media franceză, aproximativ o treime din populația Franței ajunge să facă duș fără săpun sau șampon.
În plus, în Grecia, uleiul de măsline, care era considerat anterior un produs de bază, a devenit un articol de lux, prețul său dublându-se în mai puțin de un an.