Corupţia din Italia o depăşeşte pe cea din România: o autostradă, în construcţie din anii '60

Construirea autostrăzii A3 din Italia a început în anii '60 şi şoseaua tot nu este încă finalizată - începe în apropierea oraşului Napoli, la Salerno, şi se termină circa 500 de km mai la sud, sub forma unei străzi din centrul oraşului Reggio Calabria.

Pe parcurs, autostrada se  îngustează frecvent, având doar două benzi şi diferite obstacole, din cauza porţiunilor aflate tot în construcţie, de zeci de ani. Podurile cu două benzi traversează, periculos, defileurile dintre munţi, deasupra mării, în timp ce în tunele plouă şi, din când în când, cad bucăţi de ciment sau alte materiale de construcţii peste maşinile care circulă în zonă, relatează New York Times.

Criticii spun că această şosea este "fructul otrăvit al culturii care oferă locuri de muncă în schimbul voturilor", în contextul crimei organizate care a devenit endemică în sudul Italiei, prin care statul a fost înşelat în mod constant, iar cetăţenii au avut de pierdut, lăsând Calabria izolată din punct de vedere geografic şi economic. Autostrada este un simbol pentru ceea ce ţările nordice spun că reprezintă un pericol în zona euro: dezvoltarea unui sistem al bunăstării, în care aceste ţări ar trebui să le sprijine pe cele din sudul Europei, unde alocaţiile şi subvenţiile dispar prea uşor în scandaluri şi afaceri pe care guvernul nu vrea sau nu poată să le prevină. Mafia italiană şi criminalitatea organizată În Italia, folosirea deficientă a banilor "a făcut pagube incredibile, pentru că fondurile au fost prost utilizate şi, spun unii magistraţi, au hrănit criminalitatea organizată", potrivit lui Sergio Rizzo, unul dintre co-autorii cărţilor cele mai bine vândute despre corupţie. "Regiunile sudice nu au capacitatea de a planifica şi finanţează proiecte fără rezultate. Aceasta este problema", spune el.

Între 2000-2011, Italia a primit peste 60 de miliarde de dolari din partea Uniunii Europene, pentru o gamă variată de programe, în domenii precum agricultură sau infrastructură, majoritatea fiind direcţionate către sudul ţării, iar autostrada neterminată este unul dintre aceste proiecte eşuate.

Spania, care a primit puţin peste 100 de miliarde de dolari, cel puţin a reuşit să construiască o cale ferată de mare viteză de talie mondială. Şi Grecia  a primit peste 50 de miliarde de dolari, o sumă enormă, raportată la numărul de locuitori, bani cu care nu a reuşit să faăc mare lucru, comentează sursa citată.

În 2001, după ce a primit finanţarea europeană, Italia a început un proiedct ambiţios de a construi noua autostradă A3, pe locul vechii autostrăyi, care nu avea bandă de urgenţă. De atunci, aproape 10 miliarde de dolari au fost cheltuiţi pentru construcţia acestui drum. După ce justiţia italiană a descoperit fraude importante, oficialii europeni au cerut, în această vară, că Italia să-şi redirecţioneze toţi cei 500 de milioane de euro pe care Europa i i-a aocrdat pentru autostradă, către alte proiecte.

Legăturile dintre crima organizată şi politicienii locali sunt profunde. În prezent, 3 din cei 51 de membri ai consiliului regional din Calabria, au fost arestaţi fiind acuzaţi de legături cu mafia. Preşedintele regiunii Calabria, Giuseppe Scopelliti, a făcut recurs împotriva unei sentinţe dată într-un caz de corupţie şi este investigat pentru capete de acuzare (dar niciuna nu este legată de construcţia autostrzăii).