Coronavirusul, „rădăcina” politicilor de dezinformare coordonate de Beijing și serviciile rusești. Decizie radicală a guvernului chinez

Milioane de știri false despre originea coronavirusului au umplut Internetul încă de la primele sale forme de manifestare.

Ca atare, guvernul chinez a decis să cenzureze publicarea studiilor referitoare la originile noului coronavirus.

Conform unui ordin guvernamental, toate rapoartele ştiinţifice legate de Covid-19 vor fi verificate înainte de publicare, iar studiile referitoare la originea virusului vor fi supuse unei revizuiri suplimentare şi vor trebui aprobate de autorităţile guvernamentale central.

Într-o analiză realizată de New York Times se arată că există o agresivă campanie de propagandă şi dezinformare din partea Beijingului.

Începând cu luna ianuarie, cercetătorii chinezi au publicat mai multe studii despre Covid-19 în diverse jurnale medicale internaţionale. Aceste studii şi rapoarte au ridicat, în timp, semne de întrebare referitoare la bilanţul oficial publicat de autorităţile de la Beijing.

Suspiciunile au reapărut în condiţiile în care bilanţul epidemiei a crescut brusc şi semnificativ în China, după ce primăria din Wuhan, a revizuit în creştere numărul deceselor şi a raportat 1.290 de morţi suplimentari.

În consecinţă, autorităţile chineze încearcă acum să obţină un control total asupra publicării oricăror rapoarte medicale sau ştiinţifice despre Covid-19.

Despre această situație, un cercetător chinez a calificat sub protecţia anonimatului, că această atitudine a Beijingului e una dăunătoare, care riscă să obstrucţioneze cercetarea ştiinţifică în această problemă.

„Cred că e vorba despre un efort coordonat al guvernului chinez în a controla total acest narativ şi să meargă pe această idee, ca şi cum epidemia nu ar fi izbucnit, de fapt, în China”, a declarat cercetătorul.

De asemenea, analistul politic Sorin Ioniţă a spus: „Propaganda chineză era, până acum câteva luni, foarte diferită. Această propagandă era disciplinată şi nu era agresivă. Scopul ei era, în principal axat pe suprimarea criticilor de acasă şi a discuţiilor despre chestiile lor sensibile: Tibetul, Hong Kongul, Taiwanul, minoritatea uigurilor”.

În rest, propaganda Beijingului era mai degrabă una pozitivă, de genul „ce frumoasă e China”.

„De câteva luni, chinezii s-au rusificat. Multă lume a remarcat rusificarea propagandei chineze. Au devenit ostili, confruntaţionali şi au băgat această dimensiune, care nu era înainte şi care e preluată de la ruşi - subminarea Occidentului”, a precizat analistul.

„Inclusiv asta cu virusul inventat – chinezii trebuie să acopere chestia asta jenantă pentru regim, că a pornit de la ei, iar asta trebuie acoperită cu tot felul de mesaje”, a mai spus analistul.

Într-o analiză New York Times se arată că atât China, cât şi Rusia, se folosesc de epidemia de Covid-19 pentru a pune la punct ample campanii de dezinformări, care să pună la îndoială capacitatea statelor democratice de a face faţă acestei provocări.

Comisia Europeană a identificat deja o amplă campanie de dezinformare dusă de Rusia în această privinţă. Un site specializat în depistarea ştirilor false a identificat peste 100 de „narative” (teme principale) legate de Covid-19, prezente în peste 2.700 de articole de tip „fake news” provenite de la site-uri apropiate Moscovei, preluate apoi în milioane de postări online.

În cazul Chinei, campania de dezinformare este mult mai agresivă. Beijingul se foloseşte de o vastă reţea de conturi asociate autorităţilor centrale pentru a răspândi teorii conspiraţioniste şi ştiri false.

Astfel, în perioada următoare se aşteaptă ca autorităţile de la Beijing să înceapă răspândirea a tot mai multor dezinformări legate în special de originea virusului şi a modului în care China face faţă epidemiei.

„China e uşor avansată, faţă de Rusia, şi pentru că e mai puţin vizibilă şi mai puţin expusă. O bună parte din informaţiile care au fost difuzate pe parcursul crizei provocate de coronavirus, vin pe relaţia cu China”, a precizat analistul politic Cristian Pârvulescu.

Exemplele de medici care dau tot felul de sfaturi şi reţetele-minune care vindecă boala fac parte din această strategie.

„Avem medici care transmit informaţii despre virus. Medici care nu există. Mesaje care, pentru a le da viabilitate, sunt încarnate în personaje pe care oamenii obişnuiţi nu le verifică. Cum instalezi frica? Prin intermediul autorităţii. Care e autoritatea supremă în acest moment? Medicul

În plus, dacă, în cazul campaniilor de dezinformare ruseşti, un accent deosebit cade pe rolul „idioţilor utili” şi a trolilor apropiaţi Kremlinului, China îşi îndreaptă atenţia şi asupra aşa-zişilor „pragmaticilor utili”, conform lui Sorin Ioniţă.

„Pe lângă idioţii utili, care cred într-un mesaj al surselor de dezinformare şi îl propagă din convingere, mai sunt şi cei care îl propagă interesat. Mă aştept, în cazul Chinei, care are bani, să cumpere reţele de oameni de afaceri. Să cumpere influenţă, prin diverse metode subtile, nu cu plicul. Influenţă offline: să te cultive, să-ţi dea atenţie, să te cheme colo-colo. Există două categorii: pragmaticii şi idioţii utili. Şi balanţa între pragmatici şi idioţi utili e schimbătoare. Iar China pendulează între ei. Pragmaticii se bagă imediat de unde simt vântul puterii”, consideră Ioniţă, potrivit digi24.ro