După întâlnirea Trump – Kim, magazinele din Coreea comunistă nu mai vând articole de propagandă contra „Americii imperialiste”.
Gesturile Coreei de Nord pentru a fi pe placul noii sale aliate, America, iau forme neașteptate. În urma summit-ului de la Singapore, buticurile pentru turiști au scos de la vânzare suvenirurile de propagandă anti-americană. Potrivit directorului Koryo Tour, Simon Cockerell, citat de Le Figaro, aceste mărunțișuri „erau foarte populare, nu foarte subtile; astăzi, ele au fost suprimate”.
În Coreea de Nord, turiștii se dau în vânt după suvenirurile tipice dictaturii, disponibile până cu puțin în urmă, în capitala Phenian și în zona demilitarizată dintre cele două Corei. Acest loc, foarte apreciat de vizitatorii străini, a devenit o atracție turistică de ambele părți ale frontierei.
„Unul dintre grupurile noastre a mers în zona demilitarizată la trei zile după summit-ul de la Singapore. Am remarcat o schimbare la produsele care le erau vândute turiștilor”, a declarat pentru Reuters, Rowan Beard, tour manager la Young Pioneer Tours.
Printre alte cadouri mai comune, precum ginsengul sau băuturile alcoolice locale, buticurile ofereau cărți poștale cu mesaje politice, inspirate de articolele de propagandă ale regimului. Lângă imagini cu soldați triumfători, apăreau slogane precum „Cu forța unită a întregii națiuni, să distrugem provocarea războiului nuclear al Statelor Unite!” sau „Dați-ne orice ordin!”
Interzicerea acestor suveniruri este unul din smenele cele mai vizibile ale schimbării de ton de la Phenian, împreună cu dispariția afișelor anti-americane.
„Această situație nu este doar la frontiera demilitarizată. Toate afișele anti-americane pe care le văd de obicei în jurul pieței Kim Ir Sen și în magazinele dictaturii comuniste au dispărut”, confirmă Rowan Beard.
Posterele de propagandă ale regimului nord-coreean erau celebre pentru caracterul lor anti-american; acum ele au dispărut, rămânând cele despre succesele din agricultură sau știință.