Uniunea Națională a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR) a adus clarificări esențiale privind coplata pentru despăgubirile din asigurările auto obligatorii (RCA).
Anunț despre coplata pentru despăgubirile RCA
UNSAR a răspuns în urma solicitării Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), care a cerut luni Camerei Deputaților să renunțe la votarea amendamentelor introduse în proiectul de modificare a Legii RCA și să elimine coplata pentru despăgubirile din asigurările auto obligatorii (RCA).
UNSAR subliniază că un concept denumit "coplată" în contextul polițelor RCA nu a existat și nu poate exista, având în vedere că atât Directiva europeană (UE) 2021/2118 privind asigurările RCA, cât și Codul Civil din România stipulează în mod clar că prejudiciul trebuie reparat integral în baza poliței RCA.
„Conform definiției din proiectul de modificare a Legii RCA, prețul de piață poate fi doar cel determinat de cererea și oferta existentă și este acela acceptat de o persoană fizică sau juridică. Astfel, nu se va aplica nicio "coplată".
Ce schimbări urmează pentru șoferi
„În acest sens, definiţia propusă în proiectul de lege pentru "Preţul de piaţă" este una clară, transparentă şi corectă deoarece reprezintă preţurile/costurile finale de vânzare ale operatorilor economici autorizaţi, obţinute pe baza cererii şi ofertei. Fiind preţuri finale rezultate din funcţionarea mecanismelor de piaţă şi acceptate de ambele părţi, evident că nu se poate pune în discuţie niciun moment existenţa vreunei diferenţe pe care ar trebui să o suporte persoana prejudiciată", se arată într-un comunicat UNSAR.
Conform sursei menționate, în prezent, există conflicte între asiguratori și service-uri în legătură cu discrepanțele dintre costul reparațiilor și suma despăgubirilor, fără ca persoana prejudiciată să suporte aceste diferențe din propriul buzunar.
Despăgubiri record la polițele RCA în 2023
În legătură cu declarația COTAR privind obligativitatea pentru păgubiți de a semna o convenție de plată cu asigurătorul la fiecare accident în care nu sunt vinovați, prin care să accepte sume neadecvate ca despăgubiri, UNSAR subliniază că această afirmație creează o problemă fictivă. Asociația acuză o întreagă categorie de operatori economici de presupuse încălcări ale legislației, fără bază reală.
„Acest sistem funcţionează în acest moment la peste 1 milion de contracte CASCO şi a mai funcţionat în România şi în trecut, inclusiv în cazul asigurărilor RCA, pentru o perioadă de peste 30 de ani.
Revenind în prezent, să nu uităm că datele arată că pentru service-urile independente care nu au o convenţie de decontare a plăţilor de reparaţie cu asigurătorii, despăgubirea medie plătită pentru fiecare daună este cu aproximativ 30% mai mare faţă de despăgubirea plătită pentru reparaţiile către service-urile reprezentanţelor auto (9.604 lei vs. 7.580 lei) şi de două ori mai mare decât suma plătită către service-urile care au o convenţie cu asigurătorii, altele decât reprezentanţele (4.921 lei).
În general, se presupune că service-urile reprezentanţelor auto reprezintă un standard de calitate în zona de reparaţii, însă din datele transmise de asiguratori se constată că tarifele practicate de reprezentanţe se situează, de fapt, în jurul mediei", se mai arată în documentul transmis de UNSAR.
Organizația subliniază, de asemenea, că asigurătorii au achitat anul trecut despăgubiri deținând un record, în valoare de 4,2 miliarde lei, în baza polițelor RCA. Aceste sume sunt completate de rezerve în valoare de 2,3 miliarde lei pentru daunele avizate (RBNS), și de asemenea, de 2,35 miliarde lei alocate pentru daunele neavizate (IBNR).