Copiii, în pericol. TikTok, principala sursă de imagini inadecvate solicitate minorilor

Copiii, în pericol. TikTok, principala sursă de imagini inadecvate solicitate minorilorTikTok se bazează cel mai mult pe clipurile lungi. Sursa foto: Arhiva EVZ

Rețelele sociale devin un mediu din ce în ce mai periculos pentru copii, deoarece aici se întâlnesc cele mai multe cazuri în care minorilor li se cer imagini cu conotație sexuală.

Potrivit organizației Salvați Copiii, 15 din 100 de copii au declarat că li s-au cerut imagini cu conținut cu caracter sexual pe internet, iar dintre aceștia, 41% au afirmat că solicitările au venit din partea unui adult. TikTok este identificată ca fiind rețeaua cu cel mai mare risc în acest context.

În ultimul an, între 66% și 84% dintre copii au postat conținut online. Cei mai puțini dintre ei au făcut acest lucru pe rețelele sociale (66%), urmați de cei care au postat într-un joc online (69%), în mesageria privată (81%) și în cadrul unui grup sau forum (84%).

TikTok se impune ca rețeaua cu risc major de conținut inadecvat

Rezultatele celei mai recente cercetări realizate de Organizația Salvați Copiii România, intitulată „Conduita tinerilor pe rețelele de socializare”, arată că riscul cel mai mare de transmitere a informațiilor personale este prin mesageria privată.

Datele indică faptul că fetele au fost mai predispuse să facă acest lucru într-o măsură semnificativ mai ridicată decât băieții, cu un procent de 86% în comparație cu 72%.

Ceea ce este îngrijorător este că din totalul eșantionului, 41% dintre cei care au declarat că li s-au cerut imagini cu conținut cu caracter sexual pe internet (15% din total eșantion) au afirmat că solicitările au venit din partea unui adult.

Din perspectiva genului, 20% dintre fete au declarat că li s-au cerut imagini cu conținut cu caracter sexual pe internet, în timp ce acest procent a fost de 7% în cazul băieților.

Într-un efort de contracara tendința de utilizare excesivă a dispozitivelor și pentru a încuraja copiii și adolescenții să redescopere bucuria offline, organizația Salvați Copiii lansează campania de conștientizare „Descoperirea bucuriei offline”. Scopul acestei campanii este să îi încurajeze să se reconecteze cu lumea reală și să experimenteze activități care să le dezvolte abilitățile emoționale și sociale, oferindu-le bucurii autentice.

Social media, cadru în care copiii își evaluează defectele

Cercetarea relevă că majoritatea copiilor găsesc confirmarea valorilor și intereselor lor în conținutul întâlnit pe rețelele sociale. Aceste platforme oferă un cadru în care copiii se autoevaluează și își evaluează propriile defecte (57%). De asemenea, mulți copii afirmă că internetul îi ajută să-și valideze opiniile referitoare la carieră, dar există și o proporție semnificativă care explorează și alte opțiuni în afara mediului online.

Un aspect interesant este că aproximativ jumătate dintre copii urmăresc influenceri sau persoane publice favorite pe rețelele de socializare, iar impactul acestora asupra lor este comparabil cu cel al jocurilor online sau informării referitoare la domenii de interes.

De asemenea, s-a observat că internetul are o influență semnificativă în deciziile lor de viitor pentru 43% dintre copii, iar pentru 40% influența este considerată medie.

Potrivit cercetării realizate de organizația Salvați Copiii, TikTok este rețeaua socială care prezintă cel mai mare risc în ceea ce privește intrarea în contact cu necunoscuți pe internet.

Acest risc este semnificativ mai ridicat în cazul copiilor de peste 15 ani (17%), dar nu trebuie neglijat nici în cazul copiilor mai mici (12-14 ani, 14% și sub 12 ani, 7%). Motivația de a posta online pentru 41% dintre copii este faptul că se simt plictisiți, urmată de dorința de exprimare (37%) și nevoia de a se relaxa și de a-și promova creațiile (aproximativ 24%).

Vârsta medie la care copiii afirmă că au început să acceseze internetul este de 10 ani. Majoritatea copiilor folosesc mai multe rețele de socializare pentru a comunica cu prietenii, ceea ce sugerează atât popularitatea acestora, cât și timpul îndelungat petrecut online.