Evaluarea Națională pentru clasa a IV-a. Cadrele didactice acuză că textul nu are pic de substanță educativă și că elevii au fost șocați de lupta cu timpul. Ministrul Sorin Cîmpeanu admite că „sunt unele discuții”.
Cadrele didactice îi acuză pe cei care au elaborat subiectele de „lipsa de responsabilitate”. La rândul său, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a admis că „sunt discuții cu privire la cât de adecvate au fost subiectele la proba de limba română”.
Întrebări fără răspuns la proba de limba română
Într-o postare pe Facebook, Dana Tufeanu, învățătoare la Școala Matei Basarab din Pitești și evaluator extern ARACIP, se declară oripilată de subiecte: „Pe scurt, pentru cei care nu știu subiectele: doi copii, în drum spre casă, intră într-o livadă și își îndeasă buzunarele cu fructe (caise/portocale). Unul dintre ei conștientizează că nu a făcut o faptă bună și îi dă fructele celui de-al doilea. Al doilea copil se duce fericit spre casă și ÎI ARATĂ mamei fructele, fiind chiar foarte vesel de isprava sa.
Mama, care până la acel moment NU A AVUT UN COMPORTAMENT PREVENTIV (il citez pe dl. prof. Ovidiu Panisoara) se face foc și pară, se răscoala în ea morala avutului public și, în loc să meargă cu copilul și să plătească fructele luate din pom, să ceară scuze și să vadă copilul un comportament DEMN, ca model, cum procedează? Își umilește copilul trimițându-l cu fructele înapoi (deh, grija pentru avutul obștesc!), care fructe se înmânează paznicului. Ba copilul se mai simte și culpabil că ”a îndrăznit” să mănânce o caisă/portocală!
Una dintre cerințe era să spună copiii care pot fi consecințele negative ale faptelor prezentate în text. Care ar fi răspunsul, Onor Minister???? Că eu nu știu ce aș răspunde….. Să fac trimitere la Codul penal? Să fac trimitere la bullying-ul pe care însăși mama revoluționară îl face asupra copilului, trimițându-l singur, cu fructele în mână, la paznicul plantației?” este sinteza făcută de Tufeanu, potrivit hotnews.ro.
Lupta cu timpul, la matematică
În opinia cadrului didactic nu a fost singura problemă identificată la această evaluare națională, principala fiind, mai ales în cazul probei la matematică, lupta cu timpul - 20 de exerciții în 60 de minute.
„La matematică, ca și conținut, eu personal nu am nimic de reproșat. A fost o împletire frumoasă de științe și matematică, s-a mers pe lumea exploratorilor, fiecare cerință avea trimitere către un explorator.
Însă unde a fost buba: 20 de subiecte, 60 de minute, 3 minute pe subiect, nu mai punem că au de completat datele de identificare care din start iau 3 minute. Eu am reluat testul cu ei astăzi. Am stat o oră și jumătate, evident cu sprijinul meu. Așadar au fost probleme care au necesitat explicații, a fost o problemă care avea două metode, presupunea desen grafic.
Trei dintre probleme au necesitat ciornă și transcris pe foaie. Împărțire la un număr de 2 cifre - nu era cazul să se ajungă la așa ceva. La matematică urmărim gândirea logică, sinteza. Nu era cazul să le dăm un exercițiu pentru că PISA nu urmărește algoritmi, urmărește structurarea gândirii”, a spus la rândul său învățătoarea Coziana Zaharia din București.
Calendarul Evaluării naționale pentru clasa a patra - va avea loc între 18 și 20 mai
Limba română - 18 mai; Matematică - 19 mai; Limba maternă - 20 mai.