Contrabanda cu deltaplanul dăunează grav sănătăţii

Contrabanda cu deltaplanul dăunează grav sănătăţii

Accidentul de ieri a scos la iveală o nouă modalitate de contrabandă cu ţigări: traficanţii trec graniţa cu aparate uşoare de zbor şi paraşutează pachetele în locuri dinainte stabilite.

Prăbuşirea de ieri dimineaţă a unui motodeltaplan, în apropiere de localitatea Scânteieşti, judeţul Galaţi, a scos la lumină o nouă modalitate prin care contrabandiştii de ţigări din Republica Moldova îşi plasează marfa în România.

Potrivit anchetatorilor, traficanţii folosesc aparate de zbor de dimensiuni mici cu ajutorul cărora trec graniţa, paraşutează ţigările în România şi apoi se întorc acasă.

Surse apropiate anchetei ne-au declarat că monodeltaplanul a avut o defecţiune şi s-a prăbuşit în apropiere de poligonul militar Mălina, iar pilotul, de naţionalitate basarabeană, a murit pe loc.

Anchetatorii ajunşi la faţa locului au descoperit în imediata vecinătate a aparatului o cantitate însemnată de ţigări provenite din Republica Moldova.

În schimb, trupului pilotului se afla la aproape 300 de metri distanţă de aparatul de zbor, anchetatorii presupunând că acesta a sărit înainte de impactul cu solul, sperând că astfel se va salva.

Mai puţin profitabil, dar mai sigur

Potrivit unor surse judiciare, traficul de ţigări făcut cu ajutorul deltaplanului e mai puţin profitabil decât transportul rutier sau naval, dar mai eficient, pentru că poliţiştii de frontieră nu pot interveni.

"Noi l-am reperat în momentul când a intrat în ţară. Avem aparate de termoviziune cu ajutorul cărora l-am văzut când a intrat în ţară, dar atât", ne-a declarat Oana Galea, purtător de cuvânt al Poliţiei de Frontieră Galaţi.

De altfel, deltaplanul prăbuşit a fost descoperit de un localnic. "Din ce am înţeles de la poliţiştii de frontieră aparatul de zbor era modificat special pentru ca transportul de ţigări să fie paraşutat la un anumit punct, apoi aparatul ar fi urmat să facă un ocol şi să se întoarcă de unde a venit", ne-a explicat Cristian Deceanu, pilot cu experienţă în zborurile cu aparate uşoare.

Pilot necunoscut

Asupra pilotului nu s-a găsit niciun fel de act, până la în acest moment procurorii nereuşind să-i stabilească identitatea.

"Încă nu-i ştim datele personale", a explicat Cristina Tatulici, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Galaţi.

La rândul său, Marcel Codiţă, procuror la Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Galaţi, ne-a declarat că anchetatorii îi caută în prezent pe cei care trebuiau să ridice ţigările de contrabandă paraşutate din motodeltaplanul prăbuşit.

Un zbor ar aduce un profit de câteva mii de euro

Localnicii din Scânteieşti povestesc că zborul de ieri nu a fost o premieră. "De la Paşti şi până acum au mai fost două-trei zboruri de acest gen. Nu ştiu însă destinaţia şi scopul zborurilor", ne-a declarat Ciprian Ilie, viceprimarul din Scânteieşti.

Specialiştii în domeniu spun că un motodeltaplan poate transporta o încărcătură de maximum 200 de kilograme. "În această masă intră şi greutatea pilotului şi cea a combustibilului. Pilotul avea în jur de 100 de kilograme, iar combustibilul ar mai avea 20 de kilograme. Rezultă că transportul de ţigări era restul", ne-a mai declarat Cristian Deceanu.

Surse judiciare spun că ar fi fost vorba de aproximativ 2.000 de pachete de ţigări, a căror valoare pe piaţă ar fi între 5.000 şi 7.000 de euro.

GHIDUL TRAFICANTULUI

Cum sunt introduse ţigările în ţară

Surse judiciare spun că traficanţii câştigă minimum un euro pentru fiecare pachet de ţigări adus ilegal din Republica Moldova. Prin urmare, orice cale de acces în România, terestră, navală sau aeriană, devine o posibilă variantă de a in troduce şi ţigări de contrabandă.

"La transportul rutier şi cel de tip naval sunt cele mai multe probleme. Spre exemplu, la autoturisme sunt o mulţime de metode năstruşnice de a ascunde ţigaretele. Se fac pereţi dubli în podea. Se ascund în bord, în praguri, chiar şi în rezervoarele cu gaz, în butelii, în anvelope", ne-a declarat Sorin Niţă, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Regionale pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Galaţi. Ascunzători multe pe nave În cazul autocamioanelor, ţigările sunt ascunse în prelate, în platformele goale de la mijloc şi în pereţi falşi. Când vine vorba despre transportul naval, controalele sunt şi mai dificil de realizat de către lucrătorii vamali.

"Sunt mai multe locuri unde lucrătorului naval îi este greu să verifice fizic prezenţa ţigărilor. Este vorba de tancurile de combustibili, platformele cabinelor membrilor echipajului, chiar şi aparatura de aer condiţionat", conchide Sorin Niţă.

Ne puteți urmări și pe Google News