O parte dintre supermarketurile din Marea Britanie au limitat cantitatea de ulei de gătit care poate fi cumpărată de clienți, din cauza aprovizionării afectate de războiul din Ucraina. Unele societăți permit achiziționarea de trei articole de client, în timp ce alte două magazine au impus limita de raționalizare la două articole de client.
Supermarketurile din Marea Britanie au introdus rația la uleiul de gătit. Mare marte a cantității de ulei de floarea-soarelui din statul cu pricina provine din Ucraina, iar întreruperea exporturilor a condus la unele penurii și la o cerere crescută de alternative.
Uleiul din Marea Britanie a fost raționalizat
Supermarketurile Tesco permit cumpărarea de trei sticle de ulei per client, în timp ce magazinele Waitrose și Morrisons au limitat cumpărătorii la achiziția a câte două articole.
Asociația comercială British Retail Consortium a spus că restricțiile privind cantitatea de ulei care poate fi cumpărată de clienți reprezintă o măsură temporară „pentru a asigura disponibilitatea produsului pentru toată lumea”.
Uleiurile de măsline, de rapiță și de floarea-soarelui sunt incluse pe lista produselor raționalizate atât în magazinele fizice, supermarketuri, cât și pe platformele de vânzare online.
Britanicii riscă să rămână fără ulei de floarea-soarelui
Supermarketul Iceland nu a comentat încă imaginile postate pe rețelele de socializare cu pancartele care au apărut în filialele sale și care limitează vânzările de sticle de ulei de floarea-soarelui de doi litri și cinci litri la una pe client.
Între timp, un purtător de cuvânt al Waitrose a declarat: „Monitorizăm îndeaproape situația și lucrăm cu furnizorii noștri pentru a ne asigura că clienții continuă să aibă posibilitatea de a alege între uleiurile de gătit”.
Expertul în produse alimentare Ged Futter spune că cumpărătorii pot fi liniștiți întrucât există o mulțime de alternative atunci când vine vorba de uleiuri de gătit.
„Suntem obișnuiți cu o abundență de soiuri, ceea ce s-ar putea să vedem este că acestea devin mai limitate”, a spus el, avertizând, de asemenea, că uleiul de floarea-soarelui ar putea fi în curând indisponibil la rafturi.
„Aceste limitări pot întârzia puțin lucrurile, dar în câteva luni nu va mai fi niciun ulei de floarea-soarelui disponibil pentru a fi cumpărat”, a afirmat el, potrivit BBC.
Scumpiri de peste 10% la 1 litru de ulei
Analiza efectuată de firma de cercetare în domeniul comerțului cu amănuntul Assosia sugerează, de asemenea, că oferta redusă de ulei de floarea-soarelui ca urmare a conflictului din Ucraina are un impact asupra prețurilor. Aceasta a urmărit modificările în costul mediu al uleiului de floarea-soarelui la marii retaileri, inclusiv Tesco, Sainsbury's, Asda, Morrisons, Aldi și Lidl.
Datele sale sugerează că o sticlă de un litru de ulei de floarea-soarelui de marcă proprie a crescut în medie cu 12 pence, ajungând la 1,26 lire sterline din ianuarie 2022 - o creștere de peste 10%.
Pentru o sticlă de cinci litri, creșterea a fost de 38 pence, echivalentul a 6 procente. Nu a existat nicio modificare a prețului mediu al unui litru de ulei de floarea-soarelui organic de marcă proprie, care a fost de 3,10 lire sterline.
Producătorii de alimente din Marea Britanie care folosesc uleiul de floarea-soarelui ca ingredient în produsele lor, cum ar fi chipsurile și chipsurile pentru cuptor, au raportat, de asemenea, preocupări legate de aprovizionare.