Comisia Transporturilor și-a prezentat concluziile după ce a studiat modelul 737 MAX al companiei Boeing, implicat în două accidente mortale.
După 13 martie 2019, ca urmare a două prăbușiri soldate cu 346 de morți, avionul-vedetă al constructorului aeronautic american Boeing este oprit la sol.
În raportul Comisiei pentru Transporturi din Congresul american se arată că aparatul Boeing 737 MAX este un avion „fundamental defectuos și periculos”.
Conform experților, această constatare ar demonstra necesitatea reformării legislației și a reglementărilor în vigoare privind certificarea companiilor aeriene, așa cum este stipulat în concluziile acestui raport preliminar.
„Faptul că mai multe erori de proiectare tehnică sau erori de certificare au fost considerate conforme de către FAA (autoritatea de reglementare aeriană) demonstrează o necesitate crucială a reformelor legislative și de reglementare”, a declarat comisia.
„Dezvoltarea unei aeronave comerciale care respectă reglementările FAA, dar care este fundamental defectuoasă și periculoasă, evidențiază un sistem de supraveghere a aviației care are nevoie disperată de schimbare”, se arată în text.
Gigantul din Seattle a trebuit să suspende livrările. Și, în ianuarie, a decis să oprească producția. De asemenea, l-a înlocuit directorul general. Această criză este cea mai gravă din cei 104 ani de istorie a celebrului producător de aeronave. Ea a evidențiat o multitudine de disfuncții.
În raportul său, Comisia enumeră principalele critici, deja evidențiate în alte investigații: presiuni asupra angajaților Boeing pentru a mări cadența producției lui 737 MAX în detrimentul siguranței, presupuse erori ale sistemelor tehnice critice, între care MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System, Sistem de Augmentare a Caracteristicilor de Manevrare), ascunderea de informații esențiale de FAA, conflicte de interese și influența lui Boeing asupra FAA.
Autoritatea de reglementare aeriană a subliniat într-un comunicat că procedurile sale de certificare au dus la o siguranță a aviației fără precedent în Statele Unite, dar că este o instituție „deschisă spre examinare”.
David Calhoun, noul patron al Boeing, care a preluat frâiele în 13 ianuarie, înlocuindu-l pe Dennis Muilenburg, a promis o schimbare a culturii interne pentru a restaura reputația afectată a companiei afectată de această criză dar și legăturile de încredere cu autoritășile și companiile cliente.