Comisia Europeană, noi reguli privind plata facturilor la energie. Ce se întâmplă cu sprijinul acordat consumatorilor

Comisia Europeană, noi reguli privind plata facturilor la energie. Ce se întâmplă cu sprijinul acordat consumatorilorEnergie electrică. Sursa foto: Dreamstime.com

Recent, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a elaborat un ordin care completează prevederile legale existente, dar a introdus legal și reguli noi în ceea ce privește facturile la utilități. Luni, Comisia Europeană a convenit asupra unui set de principii comune pentru a spori sprijinul acordat consumatorilor care se confruntă cu dificultăți.

Printre semnatari care au participat la evenimentul organizat de comisari europeni, s-au aflat și reprezentanți ai organizațiilor consumatorilor, ai autorităților de reglementare, ai distribuitorilor și ai furnizorilor de energie din Europa, inclusiv ai Bureau Européen des Consommateurs (BEUC), ai Consiliului autorităților europene de reglementare din domeniul energiei, ai Eurelectric, Eurogas, ai European Energy Retailers (EER) și ai entității OSD UE (E. DSO), potrivit Stiripesurse.

Au aprobat, în mod oficial, o declarație comună

Aceștia au aprobat în mod oficial o declarație comună care încurajează furnizorii, distribuitorii, autoritățile de reglementare și organizațiile de consumatori să introducă amânări ale facturilor prin planuri de plată, să evite modificările unilaterale ale contractelor, să furnizeze informații mai clare cu privire la consum și la utilizarea optimizată a energiei și să protejeze cetățenii nedeconectându-i în caz de dificultăți financiare.

În ultimul an, Comisia a furnizat orientări cu privire la o gamă largă de măsuri menite să ajute statele membre să abordeze impactul prețurilor ridicate la energie asupra consumatorilor vulnerabili, cum ar fi reglementarea prețurilor, reduceri ale taxelor specifice și sprijin direct.

Evenimentul este rezultatul angajamentului pe care Comisia și l-a asumat în ultimele săptămâni, cu ocazia a două mese rotunde, împreună cu reprezentanți ai organizațiilor europene ale consumatorilor, ai autorităților de reglementare, ai distribuitorilor și ai furnizorilor de energie, de a identifica o bază comună pentru luarea voluntară de măsuri suplimentare de protecție a consumatorilor, pe toată durata iernii, care depășesc cadrul de reglementare existent.

Comisarul pentru justiție, declarații despre protecția consumatorilor

Comisarul pentru justiție, Didier Reynders, a declarat că „Situația aceasta extraordinară necesită eforturi comune pentru a ne asigura că niciun consumator nu este lăsat fără alternative în această iarnă. Trebuie să ne asigurăm că aceștia beneficiază de cel mai înalt nivel de protecție, că sunt suficient de bine informați și că dispun de soluții. De fapt, de la izbucnirea crizei energetice, au fost identificate o serie de practici neloiale în sectorul energetic, care includ creșteri nejustificate ale prețurilor, publicitate agresivă și presiuni nejustificate de a schimba furnizorii. Este esențial să abordăm uniți astfel de practici.”

Comisarul pentru energie, Kadri Simson, a adăugat că plata facturilor este o problemă generală în Europa, iar furnizorii de energie trebuie să acționeze conform înțelegerii.  „Mulți europeni se confruntă cu dificultăți în ceea ce privește plata facturilor la energie și trebuie să ne asigurăm că nimeni nu este lăsat în frig în această iarnă. Furnizorii de energie, autoritățile naționale de reglementare, operatorii de sistem și organizațiile de consumatori trebuie să acționeze mai concertat pentru a aborda impactul crizei energetice provocate de războiul atroce al Rusiei împotriva Ucrainei.”