Planurile Ford de a construi la Craiova un centru pentru un nou model de maşină low cost sunt puse în pericol de Comisia Europeană, potrivit „Financial Times“.
Presa internaţ ională relatează pe larg despre cercetarea pe care a demarat-o Comisia în cazul posibilului ajutor de stat acordat de statul român companiei Ford în afacerea fabricii Automobile Craiova. Cu dedicaţie Oficialii de la Bruxelles au spus miercuri că au deschis o investigaţie pentru a examina dacă guvernul român a încălcat legile UE când a acceptat luna trecută să vândă uzina deţinută în trecut de falimentara Daewoo către constructorul american. Ford a declarat că va coopera cu investigatorii, dar şi-a exprimat dezamă girea privind decizia Comisiei. „Ne-am dori să se facă aceste cercetări cât de repede posibil“, a spus pentru FT John Fleming, directorul executiv al Ford Europa, adăugând că vor fi „foarte transparenţi“.
CE consideră că, prin impunerea păstrării numărului de salariaţi şi solicitarea investiţiilor, statul român a diminuat valoarea fabricii. Mai mult, CE spune că ştergerea datoriilor Automobile Craiova în favoarea Ford a împiedicat un alt investitor să participe la privatizare, ceea ce ar echivala cu un ajutor de stat. Ford a fost singura companie care a prezentat ofertă pentru Automobile Craiova, deşi rivalul de la General Motors şi-a exprimat iniţial intenţia de a participa la privatizare. Ford a cumpărat cu 57 de milioane de euro fabrica de la Craiova (72%) şi a promis că va investi 675 de milioane de euro. Probleme cu sindicatele Sindicatul United Auto Workers, care negociază un nou contract de muncă cu Ford, este nemulţumit de investiţiile promise de constructorul american în România şi la o fabrică din Thailanda, potrivit Detroit Free Press. Sindicatul UAW a protestat prin greve săptămâna trecută împotriva General Motors şi Chrysler, iar analiştii apreciază că Ford este mai puţin capabilă să suporte aceste presiuni. Ford a anunţat zece din cele 12 fabrici pe care intenţionează să le închidă în SUA până în 2012.