De o săptămână, de pe 6 aprilie, în capitala Spaniei, se desfăşoară o sărbătoare a teatrului românesc, în inima Madridului, la Teatro del Arenal.

Au venit la Madrid nu mai puţin de şase dintre companiile bucureştene de teatru, cu unele dintre cele mai bune spectacole ale lor: „Şefele“ şi „Un tango más“ (Odeon), „Jocul regilor“ (Teatrul Evreiesc de Stat), „Măscăriciul“ (Bulandra), „Revizorul“ (Teatrul de Comedie). Teatrele au fost invitate de Institutul Cultural Român din Madrid, condus de Horia Barna, şi de Direcţia de Cultură a Primăriei Capitalei (director Romeo Pop, în colaborare cu „mâna sa dreaptă“ prezentă la Madrid – directorul executiv Marius Păuniţă). Ei au organizat o „semena de teatro rumeno en Madrid“ de neuitat.

Costel vine la Arşinel


Pe lângă aceştia, a venit în capitala Spaniei şi trupa Teatrului „Constantin Tănase“, printre care Alexandru Arşinel, Stela Popescu şi Cristina Stamate, care-l aşteaptă în această seară, de la ora 20.00, în orăşelul satelit Alcorcon, la sala „Buero Vallejo“ şi pe celebrul Costel, care a confirmat prezenţa la spectacolul „Poftă bună la Tănase“. Din distribuţie fac parte, printre alţii, celebrii Stela Popescu, Nae Lăzărescu, Vasile Muraru, Gabriel Dorobanţu, şi tenorul Costel are toate şansele să-şi mai uite dorul de casă.

Astfel, în această seară, săptămâna teatrului românesc se încheie apoteotic cu „Revizorul“ şi cu trupa de revistă a Teatrului „Constantin Tănase“. Arşinel spune că la spectacolele din orăşelele-satelit din jurul Madridului au venit în această săptămână şi câte 600 de români în fiecare seară.

Mălăele, „Revizorul“ absolut

Actorul Horaţiu Mălăele, după ce a interpretat vineri seara „Măscăriciul“, cu echipa de la Bulandra, spectacol subtitrat şi tradus în spaniolă de Luminiţ a Răuţ, aseară, el a jucat la Teatro del Arenal, în premieră absolută, şi rolul principal din „Revizorul“, de Gogol.

Ambele spectacole sunt regizate de el. Românii şi madrilenii, care au ocupat aproape în fiecare seară cele 350 de locuri ale cochetului teatru – o adevărată bijuterie arhitectonică, cu o sală albastră, cu picturi şi expoziţii de calitate, pe holuri -, au aplaudat în picioare, cu lacrimi în ochi, talentul şi zâmbetul amar al „Măscăriciului“, jucat de Mălăele. „Revizorul“ va fi interpretat în această seară de Ştefan Bănică Jr.

„Au trimis după mine curieri“


„Bănică avea o treabă în Bucureşti aseară, a fost imposibil să vină, de aceea l-am înlocuit acum, în premieră, la Madrid“, spune Mălăele. „E chiar o replică în spectacol: «Nu-i chiar aşa uşor, cine să joace! Au trimis după mine curieri»“, explică el. „Întâmplarea m-a readus în preajma spectacolului şi, după părerea mea, dacă stăpânul e acasă şi lucrurile merg mai bine. Eu cu Bănică avem două traiectorii paralele, el are mult şarm, eu sunt însă dintr-o altă generaţie, dansez pe culoarul celor mai în vârstă“, mărturiseşte Mălăele.

Regizorul, care recent a terminat şi filmul „Nunta mută“, a mai pus în scenă, pe lângă „Măscăriciul“, adaptare după A.P. Cehov, „Poiana boilor“, de acelaşi autor, la Comedie, îndrăgostindu-se definitiv de dramaturgia rusă, după ce l-a jucat pe Ivan în „Unchiul Vania“, în 2001, de Gogol, în regia lui Yuryi Kordonskyi, la Bulandra.

Un umor amărui


În spectacolul de la Comedie, Mălăele urmăreşte simplitatea, într-o montare în care pune accent pe lumină şi culoare, fără artificii de decor, mizând doar pe text şi pe interpretarea actoricească. Îl ajută foarte mult, în pofida scenei goale, şi distribuţia, din care fac parte, printre alţii, celebrii George Mihăiţă, Delia Seceleanu, Virginia Mirea şi Valentin Teodosiu. Un fals revizor, venit din Sankt Petersburg (Mălăele), apare în liniştea unui orăşel ţarist, cu primar, negustori, căţei şi purcei. Toată lumea îl mituieşte, fiecare doreşte să-l aibă protector.

El o seduce pe fiica (Delia Seceleanu) primarului, interpretat extraordinar de George Mihăiţă, dar revizorul cochetează fără jenă şi cu mama fetei (Virginia Mirea). În scenele de jonglare, de echilibristică pe o margine de lume, Mălăele îşi joacă cel mai bine rolul şi poate este cel mai mult el însuşi. Umorul lui Mălăele este strepezitor şi dramatic, prin liniile îngroşate ale personajelor şi caricaturizarea societăţii şi a moravurilor valabile şi azi. Primarul este stăpânul absolut într-un bâlci generalizat, cu accente de commedia dell’arte. Mălăele a învăţat cel mai bine să regizeze spaţiul dintre actori, totul aflându-se sub semnul ambiguităţii.

Costume deşucheate


Scenografia este realizată de Lia Manţoc, iar muzica este semnată de regretata Dorina Crişan Rusu. Costumele sunt deşucheate, în culori stridente, personajul colectiv are adesea priviri mirate, ochi nedumeriţi, feţe machiate în alb, care în multe secvenţe sunt parte a unui tablou scenic de sine stătător. Hlestacov şi Osip, revizorul şi servitorul său, nu poartă însă măşti. Toţi ceilalţi sunt hidoşi, poartă pe chipuri o prelungire a caracterului lor, într-o lume în care banii sunt laitmotivul vieţii şi dezumanizează, într-o lume în care onoarea şi cuvântul dat nu mai înseamnă nimic.

CENZURĂ

„Revizorul“ lui Pintilie a fost interzis de comunişti

> „Revizorul“ a fost jucat pentru prima dată în România în 1874, la Teatrul Naţional din Iaşi, cu Mihail Pascaly în rolul revizorului. Mai târziu, caricaturizarea societăţii şi a moravurilor din Rusia s-a crezut că avea trimiteri la societatea comunistă.

> Deşi versiunea lui se desfăşoară într-un cu totul alt registru, Horaţiu Mălăele spune că a fost influenţat în montarea sa de punerea în scenă a lui Lucian Pintilie din 1972, interzisă după doar trei spectacole. „Revizorul“ lui Gogol a revenit acum ca un semn al normalităţii, iar actualitatea sa este extrem de dureroasă.


PIESĂ. George Mihăiţă, în rolul primarului, stăpânul absolut într-un bâlci generalizat


PERSONAJ. Horaţiu Mălăele a interpretat în premieră rolul revizorului,
înlocuindu-l, pentru o seară, pe Ştefan Bănică Jr.