Zoe Saldana este o asasină agilă şi lipsită de milă în căutarea răzbunării, într-un film scris de Luc Besson, care are mâine premiera în România.
Cataleya (Saldana) se simte în largul ei cu o puşcă cu lunetă pe umăr sau în timp ce se târăşte în tunele de aerisire. Poate face minuni cu o linguriţă şi un pahar de plastic plin cu apă. Ucide fără remuşcări, te transformă în hrană de rechini, te poate răni cu un prosop. Asasina plătită din "Columbiana" se descurcă în orice situaţie. Se adaptează uşor, însă e un personaj aşa cum s-au mai văzut, mai ales în filme concepute de francezul Luc Besson. Marele atu al lui Cataleya e actriţa care o joacă, Zoe Saldana, care-i imprimă o graţie de felină şi, prin ochi, lasă din când în când să se întrezărească o urmă de umanitate rămasă în asasină. Răzbunare de rutină Legătura lui Cataleya cu Nikita jucată de Anne Parillaud în 1990 sau cu Mathilda lui Natalie Portman (în "Leon") din 1994 este mai mult decât evidentă. Toate sunt femei puternice, traumatizate, dornice să-i "răsplătească" cu moartea pe cei care le-au făcut rău. Însă arhetipul justiţiarului care caută răzbunarea este mult mai vechi şi, deci, mai consumat, în filme ca "Desperado", "Kill Bill", "Contele de Monte Cristo" sau "Corbul". Problema cea mai mare a filmului "Colombiana" este că nu aduce o nouă aromă sau nuanţă misiunii de răzbunare. Copilăria lui Cataleya este exact ca a Mathildei din "Leon": ambele şi-au văzut familiile ucise sub ochii lor şi ambele s-au refugiat la adulţi cu istoric violent, care le-au antrenat în căutarea răzbunării. Cataleya trece prin această traumă la 9 ani şi ajunge pe mâinile unchiului ei, care o învaţă despre lume şi oameni, pentru ca ea să-i poată distruge ulterior cu cât mai mare eficienţă. Din ce micuţa de 9 ani îşi dorea să ajungă "Xena - prinţesa războinică", o persoană care să ajute la respectarea legii, trauma o împinge în direcţia opusă, către o carieră glorioasă în lumea crimei. Greşeala de a te îndrăgosti După 15 ani, tânăra este deja o ucigaşă de mare viitor, cu 22 de victime la activ, dar şi cu două mari greşeli. Prima este lăsarea unei cărţi de vizită pe fiecare victimă: un desen în ruj al unei flori de deşert specifice Columbiei şi numite chiar "cataleya". Astfel, ea speră că-i va atrage atenţia celui responsabil de masacrarea pă rinţilor ei, Don Luis, scos din Columbia şi protejat de CIA. Din păcate, desenul le atrage atenţia agen ţilor federali, care o caută în toate direcţiile posibile, numind-o "cri minală în serie". Cea de-a doua greşeală comisă de Cataleya este una clasică, dacă nu chiar clişeistică: se îndrăgosteşte de un frumos pictor (Michael Vartan), care habar nu are nici ce-i place ei să mănânce la micul dejun, darămite care e profesia ei. Regizorul Olivier Megaton, responsabil pentru "Transporter 3" cu Jason Statham, nu controlează prea bine povestea, iar diversele fire epice - căutarea asasinei de către FBI, povestea de dragoste, răzbunarea - nu se îmbină într-un mod fericit şi coerent. În afară de Saldana, ceilalţi actori nu depun foarte mult efort pentru rolurile lor. Michael Vartan, interpretul iubitului asasinei, nici nu are o partitură cu care să lucreze, iar personajul lui rămâne cu alura unui sărman romantic de carton, care nu se sperie sau supără nici când agenţii federali îi dărâmă uşa la apartament. Agentul FBI care o urmăreşte pe ucigaşa columbiană, jucat de Lennie James, este clasicul ju stiţiar care nu se va opri niciodată atunci când îşi caută suspectul, iar răufăcătorii pot fi observaţi de la o poştă, pentru că arată exact ca nişte mafioţi: fumează trabuc, sunt puţin slinoşi şi grăsuţi. În plus, majoritatea dintre ei (în afară de mâna dreaptă a lui Don Luis) sunt extrem de uşor de ucis, picând ca nişte bucăţi de domino. Câteva dintre secvenţele de acţiune sunt cu adevărat pline de adrenalină şi inventivitate, precum aventura lui Cataleya în Caraibe, pe urmele unui escroc à la Bernie Madoff, sau un asasinat comis sub ochii legii, într-o secţie de poliţie. Prea puţine pentru un film, totuşi. SIGURĂ. Cataleya nu-şi ratează niciodată ţinta 40 de milioane de dolari este bugetul filmului "Colombiana". Într-o săptămână de la lansarea mondială, pelicula de acţiune a încasat 30 de milioane de dolari. ASASINE Besson, creatorul femeii fatale moderne Înainte de Luc Besson, asasinatele erau o ocupaţie preponderent masculină. Cineastul francez a decis că egalitatea sexelor trebuie să se aplice şi în cazul crimelor şi acţiunii, aşa că a creat personaj după personaj iconic de femeie fatală. Acum, însă, îşi canibalizează propriile creaţii, fără mari modificări aduse pentru noul mileniu. Prima femeie fatală a lui Besson a fost cea din "La Femme Nikita", jucată de sălbatica Anne Parillaud. Personajul s-a dovedit a fi atât de popular încât a dus la un remake american şi două seriale (unul dintre ele încă este produs în SUA). A urmat "Lolita cu armă automată", Mathilda, micuţa precoce jucată de Natalie Portman la doar 14 ani, în "Leon". Următorul personaj este Leeloo, jucată de Milla Jovovich în "Al cincilea element", o extraterestră inocentă, dar foarte puternică. Ulterior, Besson a schimbat macazul, cu filmul "Ioana D'Arc". <iframe width="560" height="345" src="http://www.youtube.com/embed/iC0Scelnt7A" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>