Folosirea flash-urilor în trafic, de către șoferi. este reglementată de Codul Rutier. Legea stabilește clar în ce condiții poate fi utilizată faza lungă a farurilor, deși folosirea semnalelor luminoase reprezintă o formă de comunicare a șoferilor.
Codul Rutier reglementează folosirea semnalelor luminoase sau sonore în trafic. Iar șoferii care nu se conformează riscă să fie sancționați de poliția rutieră. Legea prevede amenzi cuprinse între 330 și 495 de lei, la care se adaugă și 2 puncte de penalizare.
Codul Rutier reglementează flash-urile în trafic
Șoferii folosesc semnalele luminoase sau sonore, în trafic, pentru a comunica cu ceilalți. Este cea mai simplă formă de comunicare, între doi automobiliști aflați pe șosea. Aceștia se avertizează în legătură cu eventualele pericole sau situații dificile de pe șosea, dar și pentru a-și exprima nemulțumirea.
Codul Rutier reglementează, însă situațiile în care se folosește flash-ul sau clacsonul. Faza lungă a luminilor este folosită legal doar pe timp de noapte, atunci când pe drum în față nu se mai află nici o altă mașină. În rest, șoferii care folosesc aceste lumini pentru comunicare sunt pasibili de sancțiuni.
Pentru o astfel de abatere, sunt prevăzute sancțiuni cu două sau trei puncte-amendă, respectiv 330 sau 495 de lei. La acestea se adaugă și două puncte de penalizare.
Nici claxonul nu poate fi utilizat decât în anumite situații, de pericol iminent. Codul Rutier prevede că șoferii nu au voie să claxoneze la o distanță mai mică de 25 de metri față de cei cărora li se adresează.
Șoferi sancționați pentru agresivitate în trafic
În Codul Rutier a fost introdusă o nouă sancțiune, suplimentară, care îi vizează pe șoferii agresivi. Este vorba despre cei care se manifestă dând flash-uri, folosind clacsonul ori alte forme de șicanare a celorlalți participanți la trafic. Conducătorii auto care șicanează, fac manevre periculoase sau au un mod periculos de a conduce pot fi amendați. Poliția poate aplica amenzi cuprinse între 660 lei și 825 lei şi suspendarea permisului pentru 30 de zile.
Un studiu al poliției rutiere, „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2022” arată că 93% dintre șoferi doresc camere fixe de monitorizare pe străzi. În opini alor așa se reduce riscul de accidente.
Șoferii au identificat agresiunea în trafic și sub forma claxoanelor puternice sau repetate și a flash-urilor date în mod repetat. Un procent de 80% dintre cei chestionați susțin că au fost agresați în trafic cu flash-uri sau claxoane, lucru interzis de Codul Rutier.
80% dintre cei chestionați consideră că șoferii mijloacelor de transport în comun sunt cei mai responsabili în trafic. Iar 70% sunt de părere că cei mai puțin responsabili sunt utilizatorii de trotinete.
Interzise de Codul Rutier, semnificația flash-urilor în trafic
Chiar dacă legea interzice folosirea lor, mulți șoferi apelează la semnalele luminoase sau sonore, în anumite situații din trafic Astfel, flash-urile din spate, la semafor avertizează că trebuie să avansezi. În general, se întâmplă atunci când cel din față întârzie după ce a apărut culoarea verde. Drept urmare, cel aflat în spate folosește flash-ul ca să atragă atenția.
Flash-urile din spate, în mers, de regulă pe drumurile care au două benzi pe sens, îl avertizează pe șoferul care circulă pe banda a doua că cel din spate vrea să-i facă loc De regulă se întâmplă atunci când cel din fața circulă cu o viteză prea mică pentru banda a doua.
Flash-urile din față, în mers, avertizează cu privire la existența unui radar sau a unui echipaj de poliție pe traseu. Este modul prin care șoferii se ajută reciproc pentru a evita eventuale sancțiuni. În general, cei care au observat un echipaj de poliție, semnalizează șoferilor care vin din sens opus, prin două flash-uri scurte.
Flash-urile din față, în intersecție, arată că șoferul care circulă din sens opus îți permite să intri în intersecție, în fața lui. Practic, șoferul respectiv îți permite să treci în fața lui.