Codul Rutier. Greșeala la roată îi costă mii de lei pe șoferi

Codul Rutier. Greșeala la roată îi costă mii de lei pe șoferi Poliția Rutieră. Sursa foto: Arhiva EVZ

Anunț important pentru toți șoferii, odată cu venirea anotimpului rece. Pentru această greșeală Codul Rutier prevede amenzi usturătoare pentru toți cei care pornesc cu mașina neechipată corespunzător.

Codul Rutier. Greșeala care îi poate costa mii de lei pe șoferi

Regulile privind utilizarea cauciucurilor de iarnă sunt foarte precise în Codul Rutier și impun sancțiuni semnificative pentru nerespectare.

Potrivit legislației, este obligatoriu să echipezi vehiculul cu cauciucuri de iarnă atunci când condițiile de drum includ polei sau zăpadă, fără a fi specificată o dată fixă pentru începerea aplicării acestei obligații.

În ceea ce privește roata de rezervă, legislația nu face mențiuni clare despre tipul de cauciuc care ar trebui să fie montat. Totuși, sancțiunile sunt aplicate în cazul în care vehiculul este echipat necorespunzător, de exemplu, dacă sunt montate doar trei cauciucuri de iarnă și unul de vară.

Ne puteți urmări și pe Google News
Anvelope

Anvelope. Sursa foto: Hannes Edinger/ Pixabay

Detaliul ignorat de majoritatea conducătorilor auto

Legislația rutieră nu abordează explicit cerințele privind cauciucurile de iarnă pentru roata de rezervă, deoarece multe vehicule sunt echipate cu kituri de umflare sau cu roți de rezervă temporare, concepute pentru a fi utilizate doar pe distanțe scurte până la un punct de vulcanizare. Prin urmare, regula generală impune ca toate cele patru roți de pe vehicul să fie echipate corespunzător cu cauciucuri de iarnă sau all-season în condiții de vreme rece și drumuri acoperite cu zăpadă.

În situația în care șoferii sunt opriți de poliție și vehiculul are un cauciuc de vară pe roata de rezervă, aplicarea sancțiunilor depinde de discreția ofițerului de poliție. Codul Rutier prevede că amenda se aplică în cazul în care vehiculul nu este echipat conform cerințelor legale, însă nu există reglementări stricte pentru roata de rezervă, lăsând astfel loc pentru interpretare.

Pentru a evita posibile probleme legate de echiparea insuficientă a roții de rezervă, este recomandat ca aceasta să fie un cauciuc de iarnă sau all-season, dacă spațiul și dimensiunile permit. Astfel, șoferii pot preveni situațiile neplăcute și pot asigura conformitatea completă cu cerințele legislației rutiere.

Ce amenzi sunt prevăzute în Codul Rutier

„Este sancţionată conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante. Amenda pentru fapta menţionată este prevăzută în clasa a IV-a de sancţiuni (de la 9 la 20 puncte-amendă, respectiv între 1.305 şi 2.900 de lei) și se va reține certificatul de înmatriculare/înregistrare al autoturismului, eliberându-se o dovadă înlocuitoare fără drept de circulație”, informează Poliţia Rutieră.

 

Revista presei