Codul Rutier 2024. Obstacolul de care se tem toți șoferii. Sancțiunile sunt drastice

Șoferi. Sursa foto: Dreamstime.com

România. Codul Rutier conține reglementări clare pe care orice șofer trebuie să le respecte. Iar unele dintre acestea vizează traversarea căii ferate. Cei care încalcă aceste prevederi riscă sancțiuni foarte dure.

 

Șoferii trebuie să respecte reglementările privind circulația pe drumurile publice. Iar una dintre acestea stabilește ce trebuie să facă atunci când întâlnesc o barieră la nivel cu calea ferată coborâtă.

Codul Rutier stabilește regulile la trecerea cu calea ferată

Legea stabilește cum trebuie să procedeze un conducător auto la o trecere e cale ferată, atunci când bariera este coborâtă. Codul Rutier stabilește ce trebuie să facă acesta pentru a nu pune în pericol siguranța și chiar viața sa și a celorlalți participanți la trafic. Ignorarea barierei coborâte sau a semnalelor acustice și luminoase puse în funcțiune se sancționează drastic.

Chiar și așa, numărul celor care au ajuns să încalce regulile de circulație este în creștere. De curând, conform capital.ro, un șofer aflat la o trecere de cale ferată, pe șosea din județul Buzău, a ridicat bariera manual. Aceasta fără să țină cont de pericolul la care se expunea, dat fiind că trenul urma să sosească.

Imaginile au fost surprinse de un alt șofer, care aștepta în coloană. Mai grav, după ce șoferul a trecut, au mai fost și alții care l-au urmat, fără să aștepte ridicarea oficială a barierei. Or, un astfel de gest, inconștiente, a fost de natură să pună în pericol viața participanților la trafic. Drept urmare, poliția s-a autoseiszat și a întocmit un dosar penal în acest caz.

Bariera Sursa foto: EVZ

Comportament periculos

Expertul în conducere defensivă Titi Aur consideră acest comportament nu doar ilegal, conform prevederilor din Codul Rutier, dar și periculos. El a explicat că gestul șoferului care a ridicat bariera să treacă, este similar celui al unui animal din junglă.

„Circulăm într-o junglă, suntem în orice moment expuși la orice pericole, unele de neașteptat”, a comentat Titi Aur pentru Digi 24.

Ce prevede Codul Rutier

Legislația rutieră stabilește cadrul legislativ pentru șoferii care întâlnesc în drum o traversare de nivel cu calea ferată. Codul Rutier are mai multe prevederi în legătură cu aceasta:

„Art. 136. (1) La trecerea la nivel cu calea ferată curentă, conducătorul de vehicul este obligat să circule cu viteza redusă şi să se asigure că din partea stângă sau din partea dreaptă nu se apropie un vehicul feroviar.

(2) La traversarea căii ferate, pietonii sunt obligaţi să se asigure că din stânga sau din dreapta nu se apropie un vehicul feroviar.

Art. 137. (1) Conducătorul de vehicul poate traversa calea ferată curentă prevăzută cu bariere sau semibariere, dacă acestea sunt ridicate şi semnalele luminoase şi sonore nu funcţionează, iar semnalul cu lumina albă intermitentă cu cadenţa lentă este în funcţiune.

(2) Când circulaţia la trecerea la nivel cu calea ferată curentă este dirijată de agenţi de cale ferată, conducătorul de vehicul trebuie să respecte semnalele acestora”.

Șoferii sunt obligați să oprească atunci când întâlnesc o barieră coborâtă. Aceste aspecte sunt reglementate de mai multe articole, după cum urmează:

„Art. 138. (1) Conducătorul de vehicul este obligat să oprească atunci când:

a) barierele sau semibarierele sunt coborâte, în curs de coborâre sau de ridicare;

b) semnalul cu lumini roşii şi/sau semnalul sonor sunt în funcţiune;

c) întâlneşte indicatorul «Trecerea la nivel cu calea ferată simplă, fără bariere», «Trecerea la nivel cu calea ferată dublă, fără bariere» sau «Oprire».

(2) Vehiculele trebuie să oprească, în ordinea sosirii, în locul în care există vizibilitate maximă asupra căii ferate fără a trece de indicatoarele prevăzute la alin. (1) lit. c) sau, după caz, înaintea marcajului pentru oprire ori înaintea barierelor sau semibarierelor, când acestea sunt închise, în curs de coborâre sau de ridicare.

Art. 139. (1) În cazul imobilizării unui vehicul pe calea ferată, conducătorul acestuia este obligat să scoată imediat pasagerii din vehicul şi să elibereze platforma căii ferate, iar când nu este posibil, să semnalizeze prezenţa vehiculului cu orice mijloc adecvat.

(2) Participanţii la trafic, care se găsesc în apropierea locului unde un vehicul a rămas imobilizat pe calea ferată, sunt obligaţi să acorde sprijin pentru scoaterea acestuia sau, când nu este posibil, pentru semnalizarea prezenţei lui.

(3) Conducătorului de vehicul îi este interzis să treacă sau să ocolească porţile de gabarit instalate înaintea căilor ferate electrificate, dacă înălţimea sau încărcătura vehiculului atinge ori depăşeşte partea superioară a porţii.

Art. 140. (1) La intersectarea unui drum public cu o cale ferată industrială, accesul vehiculelor feroviare se face numai după semnalizarea corespunzătoare şi din timp de către cel puţin un agent de cale ferată.

(2) În cazul prevăzut la alin. (1), conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se conformeze semnificaţiei semnalelor agenţilor de cale ferată”.