Cod rutier 2023. Majorarea salariului minim vine cu veşti proaste pentru șoferi, amenzile se dublează de la 1 ianuarie 2023

Șoferi. Sursa foto: Dreamstime.com

Valoarea punctului de amendă ar putea creşte de la 145 de lei la 300 de lei, dacă Guvernul nu decide şi în acest an o plafonare.

Majorarea salariului minim vine cu veşti proaste pentru șoferi. Valoarea punctului de amendă ar putea creşte la 300 de lei, faţă de 145 de lei cât este în prezent. Pe baza acestui punct de amendă se calculează toate amenzile de circulație, deoarece legea prevede raportarea punctului de amendă la salariul minim.

În prezent, punctul de amendă se raportează la salariul minim brut din 2017, când acesta era era 1450 de lei și, de aceea, s-a hotărât ca toate amenzile să fie calculate ca multiplu de 145 de lei.

În prezent, salariul minim brut este de 2550 de lei și se presupune că de la 1 ianuarie 2023 acesta va fi majorat la 3000 de lei. Atât Marius Budăi, cât şi Marcel Ciolacu şi premierul Nicolae Ciucă au confirmat majorarea, care ar urma să fie oficializată după terminarea proiectului de buget pe anul viitor. În aceste condiții, s-ar putea ca din 2023 punctul de amendă să crească de la 145 de lei, cât este în prezent, la 300 de lei.

În prezent, există următoarele categorii de amenzi:

  • clasa I: 290 sau 435 de lei (două sau trei puncte-amendă);
  • clasa a II-a: 580 sau 725 de lei (patru sau cinci puncte-amendă);
  • clasa a III-a: de la 870 la 1.160 de lei (de la șase la opt puncte-amendă);
  • clasa a IV-a: de la 1.305 la 2.900 de lei (de la nouă la 20 de puncte-amendă);
  • clasa a V-a (numai pentru firme): de la 3.045 la 14.500 de lei (de la 21 la 100 de puncte-amendă);

Ce amenzi riscă şoferii care nu-şi schimbă anvelopele cu cele de iarnă

Lipsa cauciucurilor de iarnă ar putea costa şoferii aproape 6000 de lei. Potrivit Codul Rutier, este interzisă circulaţia autovehiculelor pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acestea să fie dotate cu cauciucuri de iarnă. Este vorba despre OG 5 2011 sau „Legea cauciucurilor de iarnă”, intrată în vigoare de la 1 noiembrie 2011.

Totodată, în Codul Rutier din România nu este specificată o dată de la care acestea ar fi obligatorii. Acesta prevede faptul că pe drumurile acoperite de zăpadă, gheață sau polei, autovehiculele trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă, fără menționarea unei perioade anume a anului.

Dacă această regulă nu este respectată, șoferul riscă să primească o amendă între 9 și 20 de puncte amendă, respectiv între 1.305 lei și 2.900 de lei. Mai mult, șoferilor li se reține certificatul de înmatriculare sau de înregistrare ori dovada înlocuitoare a acestuia.

Anvelopele de iarnă, mai scumpe cu 20%

Specialiștii din domeniu sfătuiesc șoferii să își achiziționeze anvelopele de iarnă cât mai repede, întrucât prețul de achiziție la distribuitor se schimbă rapid.

Sezonul acesta, șoferii cumpără anvelope de iarnă cu aproximativ 20% mai scumpe, iar prețurile vor mai crește, sunt de părere specialiștii. Mai mult va costa și manopera, din cauza facturii la energia electrică.

„Deocamdată putem vorbi doar despre anvelopele de iarnă, la care a crescut prețul în medie cu aproximativ 20% față de aceeași perioadă a anului trecut. La anvelopele de vară vom afla ce prețuri vor fi pentru anul viitor abia prin noiembrie, decembrie. Au crescut prețurile în special din cauza creșterii prețului la energie”, spune Sălăjan Violin, distribuitor de anvelope, potrivit Digi24