Mihai Rusu, fosta voce a "Europei libere", explică de ce Germania lui Löw a fost mai bună decât Argentina lui Maradona.
Stabilit de mai bine de trei decenii în Germania, fostul jucător de tenis Mihai Rusu a fost cel care i-a ţinut înainte de 1989 pe microbişti cu urechea lipită de radiouri. Seară de seară, Mihai Rusu aducea în casele românilor ştiri sportive adevărate, o reală desfătare într-o perioadă în care cenzura comunistă lucra din greu. Fin cunoscător al fenomenului sportiv, Mihai Rusu mărturisea înaintea Cupei Mondiale din Africa de Sud că, fără Michael Ballack, Germania ar putea fi, paradoxal, mai puternică. La patru săptămâni de la acea afirmaţie, Germania e în careul de aşi al Cupei Mondiale.
"În Argentina totul este la voia întâmplării"
Evz.ro: Mihai, care e atmosfera în Germania după calificarea echipei lui Löw în semifinale? Mihai Rusu: Atmosfera e una extraordinară. După eliminarea Argentinei, lumea vorbeşte aici doar despre finala programată pe 11 iulie pe "Soccer City" din Johannesburg. Succesul naţionalei lui Löw de până acum e considerat deja un mare succes.
Ce a făcut diferenţa între Germania lui Löw şi Argentina lui Maradona? Succesul Germaniei în faţa Argentinei arată în primul rând diferenţa de concepţie şi de viaţă a nemţilor faţă de stilul haotic şi improvizat al sudamericanilor. La nemţi avem un sistem meticulos de viaţă şi de fotbal, cu infrastructură adevărată. În Germania există centre de copii şi juniori, campionate excelent organizate şi coordonate de specialişti instruiţi la celebra şcoal de la Köln, în timp ce în Argentina totul este la voia întâmplării. Talentele apar pe stradă, aduse în cluburi falimentare, care, pentru a supravieţui, vând jucătorii în Europa, unde aceştia practică un alt fotbal decât cel obişnuit, de acasă. Messi, Tevez şi Higuain sunt buni la club, dar nu şi la naţională. Asta din cauza structurilor specifice diferite.
"Maradona ar fi rămas repetent la orice scoală occidentală de antrenori"
A fost şi un meci Löw - Maradona? În rivalitatea dintre cele două formaţii s-au văzut clar ordinea şi tactica impuse de antrenorul Löw, prin efortul întregii echipe, atât în ofensivă, cât şi în defensivă. Baieţii lui Maradona, foarte nervoşi şi nesiguri de la bun început, au jucat în inferioritate, după ce Messi , Higuain şi Tevez, de exemplu, au renunţat la presingul ce trebuia făcut. Fostul mare portar Oliver Kahn, expertul TV în acest moment, sublinia calitatea specifică a nemţilor în practicarea fotbalului total, spre deosebire de indisciplina vedetelor lui Maradona, redusă la acţiuni individuale lipsite de susţinere colectivă. Löw a mers pe mâna unui nucleu călit în bătălii grele, cel de la Bayern. Un nucleu de jucători călit de antrenorul Van Gaal, căruia i-a mai adăugat câţiva jucători de mare valoarea.
Chiar şi aşa, mulţi sunt de părere că Argentina e mai valoroasă decât Germania. Echipa a invins vedeta, aceasta ar putea fi prima concluzie în Africa de Sud. Luaţi individual, argentinienii fac mai mulţi bani decât fotbaliştii germani. Asta dacă e să luăm în calcul sumele de transfer ale jucătorilor. Cu toate acestea, reprezentativa lui Löw e net superioară trupei lui Maradona, care ca antrenor a făcut şi el greşeli tactice şi psihologice de neiertat, prin infatuare, supraestimare a propriei echipe, declaraţii sforăitoare. La conferinţa de presă de după meci, Maradona a declarat ca nu se aştepta ca nemţii să joace atât de bine, iar ai săi atât de slab! După o asemenea părere, copilăroasă şi comică, ne dăm seama de puterea de sinteză a lui Diego Maradona, care, probabil, ar fi rămas repetent la orice scoală occidentală de antrenori.
Germania vinde bine
Care e secretul nemţilor? Secretul nemtilor constă, după părerea mea, în globalizarea socială. În timp ce copiii germani "de familie bună" nu au voie să bată mingea la colţul străzii, maidane nu există în Germania, pruncii emigranţilor se joacă nonstop cu mingea în parcuri sau în cluburi de cartier. Talentul lor e astfel repede recunoscut atât în plan sportiv, cât şi social. Federaţia Germană de Fotbal are 10 milioane de jucători înregistraţi în echipe şi asociaţii, care reprezintă baza unei activităţi de instruire şi compeţională fără egal în lume.
Ce fac fanii germani rămaşi acasă? Succesul naţionalei lui Löw a declanşat un val de entuziasm greu de descris aici, în Germania. În toate marile oraşe şi în zonele comerciale au fost instalate ecrane imense. Aşa au transformat nemţii meciul de fotbal în eveniment social pe fondul crizei financiare. Sute de mii de fani s-au adunat pentru a viziona împreună partidele din Africa de Sud. Berea şi cârnaţii s-au vândut atât de bine, încât rezervele au fost deseori epuizate chiar din prima repriză! Strategia comercială a dublat interesul pentru ceea ce se întâmplă în Africa de Sud, lumea profitând astfel de pe urma succeselor Germaniei în Africa de Sud.
Germania s-a vândut bine şi în Africa de Sud. Aşa este. La toate meciurile Germaniei desfăşurate în Africa de Sud biletele au fost epuizate. Şi asta în condiţiile în care doar 60 la sută din capacitatea arenelor a fost valorificată. Distanţa foarte mare, preţurile ridicate şi criza economică au împiedicat numeroşi fani să vină în Africa de Sud. Dincolo de fotbaliştii nemţi, mari actori ai scenei din Africa de Sud sunt şi oamenii de afaceri din Germania, care, prin firmele de construcţii şi de consultanţă, cele de echipament sportiv, şi-au extins influenţa, continuând astfel treaba începută acum patru ani, la Cupa Mondială din 2006.
Cancelarul Angela Merkel a fost la meci! Aşa este, iar după meciul cu Argentina a făcut o declaraţie foarte simpatică: "A fost un vis, iar contribuabilii germani cred că vor accepta acum decontul meu după deplasarea efectută în Africa de Sud".