Conform unei iniţiative a ANPC, furnizorii de servicii financiare vor trebui să fie mult mai transparenţi în relaţia cu consumatorii.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a anunţat ieri că a finalizat un proiect prin care clienţii băncilor sunt protejaţi în relaţia cu acestea. Noile reglementări stabilesc în mod clar obligaţiile părţilor, după spusele secretarului de stat Dan Vlaicu, preşedintele ANPC. Astfel, conform noilor norme, care vor fi promovate în curând de guvern printr-o ordonanţă de urgenţă şi vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2009, băncile sau instituţiile financiare nebancare (IFN) au obligaţia să le ofere celor care doresc să se împrumute la ele în perioada precontractuală (înainte de semnarea contractului - n.r.) toate informaţiile despre costul total al creditului. Astfel, consumatorul trebuie să primească în primul rând o simulare de costuri şi un exemplar al contractului. Până acum, foarte multe bănci puneau la dispoziţia clientului contractul numai când acesta mergea să îl semneze, neavând practic timp pentru a-l studia în detaliu. Trebuie evitată publicitatea mincinoasă
Mai mult, orice formă de publicitate referitoare la creditele unei bănci va trebui să cuprindă mai multe informaţii-standard. Este vorba de rata dobânzii aferente creditului, fixă sau variabilă, împreună cu orice informaţii incluse în costul total al creditului. „În ceea ce priveşte dobânda variabilă, variaţia ratei dobânzii trebuie să fie raportată la fluctuaţiile unor indici de referinţă verificabili, menţionaţi în contract“, a explicat Dan Vlaicu. „Indicele în funcţie de care se calculează dobânda şi punctele procentuale adăugate nu pot creşte mai mult de indicele ROBOR (o dobândă medie a pieţei bancare publicată de Banca Naţională - n.r.) plus cinci la sută, în cazul creditelor în lei“, a adăugat preşedintele ANPC. Materialele publicitare trebuie să conţină şi informaţii despre valoarea totală a creditului, dobânda anuală efectivă (DAE), durata contractului de credit şi valoarea totală plătibilă de consumator. Nu în ultimul rând, dacă consumatorul trebuie să încheie un contract de asigurare pentru a putea primi creditul, se va menţiona şi acest lucru în materialul publicitar. Contractele, greu de modificat
Totodată, orice modificare a condiţiilor prevăzute în contract nu va mai fi posibilă decât prin încheierea unui act adiţional între client şi bancă. Dacă consumatorul nu este de acord cu modificările propuse de creditor, are dreptul să rezilieze contractul, inclusiv prin refinanţarea creditului, fără plata comisionului de rambursare anticipată. Noile reguli prevăd şi că orice modificare a clauzelor din contract trebuie să le fie transmisă clienţilor de către furnizorul de servicii financiare cu 30 de zile înainte de intrarea ei în vigoare. Amenzile pentru nerespectarea drepturilor consumatorilor vor fi cuprinse ca valoare între 5.000 şi 50.000 de lei. Dacă un client solicită şi despăgubiri, acestea se pot obţine în instanţă.
ANPC a luat aceste decizii şi în urma numărului mare de reclamaţii, peste 1.300, primite numai în acest an de la clienţii băncilor.
EFECTE
Beneficii şi pentru clienţii existenţi
Noile norme nu se aplică retroactiv la creditele deja existente, conform ANPC. Dan Vlaicu crede că băncile vor lua totuşi măsuri şi pentru clienţii existenţi în acest sens, altfel riscă, pe viitor, ca oamenii să se ferească de ele sau să-şi refinanţeze împrumuturile după 1 ianuarie 2009, cu credite care se supun noilor reglementări. „Piaţa bancară concurenţială va determina băncile să ofere produse de creditare mai bune pentru clienţi. Prin această prevedere, clientul poate schimba banca, ceea ce nu este în interesul instituţiei creditoare iniţiale“, a mai spus Vlaicu.