Clienții își vor putea păstra numerele de telefon chiar dacă operatorul de telefonie se opune. Noile modificări din legislație

Telefonie Sursa foto: Arhiva EVZ

Persoanele care au un număr de telefon de o lungă perioadă de timp îl vor putea păstra chiar dacă schimbă operatorul de telefonie mobilă. Acest lucru se întâmpla, până acum, numai dacă un client se porta de la o companie la alta. Cei care vor să facă acest pas trebuie să respecte o serie de reguli.

Legislația în vigoare prevede ca furnizorii de comunizații electronice destinate publicului sunt obligați să asigure clienților care au numere de telefon din Planul național de numerotație posibilitatea de a păstra, la cerere, numerele în cazul în care își schimbă compania de telefonie mobilă. Clienții își pot păstra vechile numere de telefon timp de o lună de la data încetării contractului de furnizare a serviciilor de comunicații. În cazul în care clientul a refuzat această opțiune la momentul rezilierii contractului, nu mai poate păstra numărul de telefon.

În cele din urmă, s-a ajuns la concluzia că, potrivit art. 1516 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil, rezilierea contractuală este definită ca „sancțiune civilă pe care creditorul o poate alege ca urmare a nerespectării obligațiilor de către debitor și constă în desființarea contractului. Drept urmare, dispozițiile actuale (,,,) sunt restrictive, în sensul că sunt aplicabile numai în caz de neexecutare culpabilă a contractului de către furnizorul de servicii de comunicații electronice, nu în general, pentru cazurile de denunțare unilaterală la inițiativa utilizatorului final”, este argumentul invocat de cei care au cerut ca numerele de telefon să fie păstrate pentru totdeauna de la momentul încetării contractului.

Modificările pregătite pentru clienți

Legislația actuală va fi schimbată și va fi introdusă prevederea potrivit căreia toți clienții își vor putea păstra numerele de telefon cel puțin o lună de la data încetării contractului de furnizare a serviciilor de comunicații. Există și posibilitatea de renunțare la acest drept, dar acest lucru înseamnă că vei rămâne fără numărul de telefon.

„Se urmărește să remedieze această deficiență a textului legal actual, noile prevederi urmând a fi aplicabile oricărei situații în care contractul de servicii de comunicații electronice încetează la inițiativa utilizatorului, nu numai în cazurile rezilierii contractului de către utilizator cauzată de neexecutarea obligațiilor contractuale de către furnizor”, au transmis autoritățile. Acest lucru înseamnă că și în cazul în care clientul cere încheierea contractului, el își poate păstra numărul vechi de telefon. În plus, el poate semna un nou contract cu un alt furnizor de telefonie și să aibă același număr de telefon.

În cazul în care clientul nu a respectat clauzele contractuale, el va trebuie să anunțe în termen de maxim o lună că vrea să păstreze numărul de telefon, iar operatorul de telefonie nu se va putea opune. Datele ANCOM arată că în 14% din petițiile primite de instituție, în legătură cu serviciile de comunicații electronice, au fost semnalate probleme în cazul procesului de portare a numerelor de telefon, potrivit Profit.ro.