Legea administrației publice a fost modificată de curând, astfel că edilii pot să își delege atribuții atât angajațiilor cu studii de specialitate din aparatul propriu, cât și directorilor Regiilor sau a direcțiilor din cadrul primăriei. Astfel, deși el este ales de către oameni să le reprezinte interesele, primarul poate decide să nu semneze nimic în ceea ce privește cheltuirea banului public din visteria localității și să delege viceprimarul, directorii și chiar un simplu angajat din aparatul de specialitate să semneze în locul lui cum se vor cheltui banii. Regula se aplică și în cazul președinților Consiliilor Județene.

Urgență pentru salvarea aleșilor

Inițiată de senatorul Gabriela Firea, proiectul de lege a fost depus la Parlament în procedură de urgență, co-iniţiator fiind senatorul PSD Darius Vâlcov. Legea, recent intrată în vigoare, propune ca primarii să nu mai fie obligaţi să semneze PUZ-uri, autorizaţii sau proiecte de investiţii, ba chiar să poată delega dreptul de semnătură viceprimarilor sau chiar personalului din aparatul administrativ-teritorial. Cu alte cuvinte, directorul de investiţii, arhitectul unui oraş şi chiar un angajat dintr-o structură de specialitate ar putea fi împuterniciţi să semneze aprobarea unei investiţii sau un alt document, fără ca acesta să mai fie contrasemnat de primarul localităţii. Şi să fie integral răspunzători pentru consecinţele acestora.

Potrivit vechii legi a administraţiei publice locale, edilul unei localităţi era principalul ordonator de credite şi cel care semneaza documentele emise de instituţie, fiind totodată răspunzător pentru consecinţele acestora, inclusiv în plan juridic.