Este bărbat, căsătorit, cu copii şi are studii în domeniul tehnic - acesta este portretul-robot al proprietarului de mici afaceri, conform unui studiu realizat de Consiliul Naţional al IMM-urilor.
Bărbat căsătorit, în vârstă de 42 de ani, cu pregătire tehnică - aşa arată, de cele mai multe ori, patronul român, proprietar al unei firme mici sau mijlocii, potrivit unui studiu cuprins în Carta Albă a IMM-urilor. La sondaj a participat un eşantion reprezentativ de 1.485 întreprinzători, din toate regiunile ţării.
Astfel, peste 62% dintre persoanele care au curaj să facă afaceri sunt bărbaţi şi doar circa 38% sunt femei. Pentru comparaţie, în Uniunea Europeană doar un sfert din totalul întreprinzătorilor sunt femei.
Totodată, cei mai mulţi dintre micii patroni (35,4%) au între 45 şi 60 de ani. Doar 5% au până în 25 de ani, iar aproape un sfert au o vârstă cuprinsă între 25 şi 35 de ani, potrivit studiului.
O treime dintre patroni au doar liceul
În timp ce aproape 40% dintre micii patroni au pregătire tehnică, 23% au studii economice, iar restul provin din alte profesii. Majoritatea oamenilor de afaceri (80%) nu au studii postuniversitare. De altfel, aproape o treime dintre micii întreprinzători români şi-au încheiat pregătirea profesională la absolvirea liceului, arată sondajul.
Managerii români nu se înghesuie nici să se perfecţioneze prin traininguri. Doar circa 6% dintre ei spun că au urmat cursuri de pregătire în ţară şi puţin peste 3% în străinătate.
Căsnicia favorizează afacerile. Mai bine de trei sferturi dintre întreprinzători sunt căsătoriţi, după cum relevă studiul realizat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR). Totodată, peste 65% dintre micii patroni au unul sau doi copii. Iar aproape 31% dintre ei nu au încă urmaşi. Acest lucru este explicat de autorii studiului prin "proporţia considerabilă a întreprinzătorilor tineri".
Peste zece ani de afaceri
Cât de vechi sunt firmele româneşti? Cei mai mulţi oameni de afaceri şi-au deschis businessul în ultimii cinci ani, adică peste 31%. Vechimea medie ca mic întreprinzător român este de 10,3 ani, potrivit sondajului.
Marea majoritate a firmelor, 92,66%, sunt organizate ca societăţi cu răspundere limitată (SRL). Societăţile pe acţiuni (SA) reprezintă doar 4,31% din totalul IMM-urilor, iar 3,03% au ales alte forme de organizare.
Domeniul de activitate preferat de micii patroni este de departe comerţul, ales de aproape 36% dintre ei. Pe locul al doilea se află serviciile, sector în care activează 23,5% dintre IMM-uri, urmate de industrie cu peste 19% dintre firme.