Evenimentul Zilei > Justitie > Cinci metode prin care se fură combustibilul de la RATB
Cinci metode prin care se fură combustibilul de la RATB

Cinci metode prin care se fură combustibilul de la RATB

Cazul furtului de combustibil de la autobaza Titan a RATB, în care sunt suspectați mai mulți șoferi și șefii acestora, nu este deloc străin unui fost lider al acestei instituții. „Alecu” - am ales acest nume pentru a-i proteja identitatea - rupe tăcerea

Ne-am întâlnit cu Alecu, în Parcul Titan din Sectorul 3 al Capitalei. Îmbrăcat într-o cămaşă albă, pantaloni negri şi sandale în picioare, bărbatul, fost lider RATB înainte de anii 2000, ne-a spus cu nonşalanţă că acest obicei se practică de mulţi ani.

„Vă voi spune câteva metode prin care se fura, posibil şi acum dacă nu au găsit alte variante, benzina din rezervoarele autobuzelor, dar mai întâi vreau să vă povestesc ceva. În perioada în care eram un simplu angajat la RATB, a fost un caz în care șoferii erau chemați să încarce cisterna cu benzină și să o descarce la Panciu. Acolo primeau în schimb un vin bun”, îşi începe bărbatul discursul.

Fost angajat al Regiei din 1974- 1998, Alecu mărturiseşte că au existat şi cazuri în care unii şoferi erau dați afară, pentru că nu erau de acord cu manevrele șefilor, și ne arată câteva metode prin care se putea extrage combustibilul.

1 DIRECT ÎN BIDOANE

Şoferii fură motorină la capăt de linie sau se retrag întrun loc unde să nu-i vadă nimeni. Apoi scot furtunul de unde numai ei ştiu şi trag cât mai e în rezervor, până să ajungă cu autobuzul în depou. Îşi umplu bidoanele şi le transportă, de cele mai multe ori, direct în portbagajul maşinilor personale.

2 FOAIA FALSĂ DE PARCURS

La capăt de linie se pune ştampila pe fişa unui autobuz care nu face curse. Aici sunt implicaţi atât conducătorul auto, cât şi persoana răspunzătoare cu foaia de parcurs. Astfel, maşina apare pe hârtie că este pe teren, iar motorina se împarte între cei doi.

3AUTOBUZUL STRICAT

Altă variantă, spunea nea Alecu, se făcea cu un autobuz stricat. În loc să fie băgat la casat, era trecut pe hârtie ca funcţional. Deci, făcea curse zilnic, o alimenta, în bidoane, bineînţeles, şi i se dădea kilometrajul înainte. Astfel nu se prindea nimeni şi benzina era vândută.

4 FURTUL DIRECT DE LA POMPĂ

Au fost ani, potrivit fostului lider RATB, în care TIR-urile stăteau la coadă în curtea Regiei să alimenteze. Ce-i drept, preţul era la jumătate decât la benzinărie, iar clienţii erau mulţumiţi.

5 PRIN CONDUCTA DE ALIMENTARE

În cazul în care nu mergea să fure motorină din cauza sigiliului pus la rezervor, şoferii aveau altă opţiune. Scoteau conducta de alimentare şi lăsau motorina să curgă în recipiente. Aceştia se mai foloseau şi de afişele lipite pe geam, prin care anunţau că aerul condiţionat nu funcţionează. Pentru că nu dădeau drumul și făceau economie.

Motorina care s-ar fi consumat le intră direct în bidoanele puse bine în portbagaj.

Potrivit lui Alecu, directorii de la acea vreme s-au îmbogăţit de pe urma furtului de benzină, unii șiau făcut chiar vile în afara Bucureştiului.

„Șefii le dădeau mașinile șoferilor să le facă plinul. Nu mergeau niciodată cu rezervorul mai puțin de jumătate. Unii s-au pricopsit de pe urma Regiei, şi-au făcut case, vile, oameni grei, domne, ce să mai!? Când aveau treabă la căsuţele lor alea imense, luau oamenii din Regie ca să-i ajute la treburile casei. E adevărat, oamenii erau pontați, dar și-au făcut treaba pe spatele amărâților”, ne-a mai spus fostul lider RATB, care trăieşte, după 43 de ani de muncă, cu 1.020 de lei pe lună.

Șoferi și directori RATB, cercetați în libertate

În urmă cu două săptămâni, 16 șoferi și mecanici, dar și doi dintre șefii Autobazei Titan au fost audiați la Poliția Capitalei, fiind suspectați că au furat combustibil din autobuze, pentru ca, mai apoi, să-l vândă. Ei sunt cercetați în libertate pentru delapidare, complicitate la delapidare și furt. Acesta nu este un caz singular. În decembrie 2014, „Evenimentul zilei” a publicat poze, în exclusivitate, cu bidoane pline cu motorină, găsite în dulapurile angajaților Regiei Autonome de Transport București, iar polițiștii au făcut percheziții în depourile Regiei. Potrivit oamenilor legii, angajații RATB au furat mii de litri și, ca să justifice lipsa carburantului, pe fișe treceau consumuri record: 50 de litri la 100 de kilometri. Angajații vindeau motorina furată cu 4 lei/litru, pe piața neagră, prin intermediul unor apropiați.