Chiriașii pot scăpa de facturi chiar de cinci ori mai mari la electricitate și gaze. Ce trebuie să facă pentru a avea preț plafonat

Sursa foto: Dreamstime.com

Noua lege a plafonării le va da bătăi multor chiriași, dar și propritarilor de locuințe. Furnizorii de energie și gaze au demarat discuții privind stabilirea unui set de reguli pentru aplicarea modificărilor aduse legii.

Noua lege nu a stabilit norme în privința chiriașilor sau a altor membrii ai familiei care locuiesc în cea de-a doua sau a treia locuință, chiar dacă acestea nu sunt pe numele lor. Scenariul ca fiecare chiriaș să facă un contract cu furnizorul nu este plauzibil din cauza volatilității acestor contracte de închiriere.

Experții în energie au atenționat că facturile neplafonate pot fi chiar de cinci ori mai mari în unele cazuri. Daniela Dărăban, președinta Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) a spus că implementarea legii se discută zilele acestea. Ea a oferit și câteva detalii privind situația chiriașilor îmcepând cu 2023.

Au început discuțiile pentru clarificarea situației chiriașilor

Chiriașii sau alte categorii exceptate trebuie să știe că până când legea nu va fi promulgată, ei nu trebuie să depună o anumită cerere. Totuși, timpul pentru a face acest pas după ce legea va intra în vigoare nu va fi foarte lung. Persoanele care se află în această situație vor avea la dispoziție o lună sau două pentru a depune la furnizor o declarație pe propria răspundere. Furnizorii vor întâmpina și ei o problemă legată de verificarea veridicității declarației. Dărăban a mai spus că dacă în cazul consumatorului non-casnic situația e clară și plafonarea va începe de la data de 1 a lunii următoare, în ceea ce privește consumatorul casnic încă sunt discuții.

Dărăban a mai adăugat că au fost demarate discuții pentru clarificarea anumitor aspecte din lege. Una dintre problemele care trebuie clarificată este situația chiriașilor. Șefa ACUE a subliniat că în cazul celor care au mai multe proprietăți și contracte de furnizare cu același nume este greu de verificat veridicitatea declarației pe proprie răspundere dacă sunt furnizori diferiți.

„Există o platformă, proaspăt finalizată de ANRE, unde o să apară dacă sunt mai multe locuri de consum, chiar dacă sunt furnizori diferiți, dar și aici suntem un pic în clarificări. Eu ce pot să vă spun este că intenția este să fie ajutată cât mai multă lume, trebuie să fie și legea aplicabilă. Încercăm să facem, în zilele următoare, o informare unitară și corectă, pentru că nu are nimeni de câștigat dacă o să creăm o mare nebunie în legătură cu facturile. Încă centralizăm posibile întrebări.”, spune Daniela Dărăban.

Nu vei beneficia de plafonare dacă nu face cerere

Asociația Energia Inteligentă a lansat un apel pe rețelele de socializare pentru a fi răspândită Campania Publică – Cere și poți primii energie la preț plafonat. Organizația vrea să informeze oamenii asupra importanței transmiterii unei cereri specifice, până la data de 31 decembrie 2022, către furnizorii de electricitate și/sau gaze. Doar dacă vor face acest pas, vor beneficia de plafonarea prevăzută de lege.

În lipsa acestei cereri, unii consumatori nu vor beneficia de noua plafonare a prețului la gaze și electricitate începând cu ianuarie 2023.  Cererea va putea fi făcută și după promulgarea legii, dar consumul va fi calculat cu prețul plafonat începând cu data de 1 a lunii viitoare. Asociația avertizează că prima factură va veni cu întârziere, în primăvară, după noua lege de protejare a consumatorilor.

Când pot depune cererea consumatorii casnici

Mulți dintre consumatorii casnici nu vor depunde cererea în această lună pentru că vor fi preocupați de alte lucruri legate de sărbătorile de iarnă. În plus, legea nu a fost publicată, încă, în Monitorul Oficial. Așadar, este foarte probabil să se ajungă în situația în care mulți consumatori vor trimite cererile abia în luna ianuarie sau chiar februarie. Acest lucru va face ca ei să nu beneficieze de prețul plafonat. Este posibil ca această întârziere în publicarea legii în MO să nu fie chiar întâmplătoare, a mai transmis Asociația Energia Inteligentă.

Clientul casnic care are atât adresă de reședință, cât și adresă de domiciliu poate beneficia de prețul plafonat prevăzut de lege o singură. El trebuie să aleagă dacă va vrea perț plafonat la adresa de domiciliu sau la cea de reședință. Ulterior, clientul va depune o declarație pe proprie răspundere la furnizor, privind faptul că nu beneficiază de preț plafonat pentru un alt loc de consum și va beneficia de preț plafonat doar de la începutul lunii următoare, informează Impact.ro.