China își strecoară producția auto în Europa, sub ochii Bruxelles-ului. Țările care au spus „da” chinezilor

Mașini electrice Sursa Foto: Arhiva EVZ

China așteaptă Comisia Europeană să dezvăluie care sunt tarifele vamale suplimentare pe care intenţionează să le impună pentru vehiculele electrice. În schimb, țările europene vor să ofere producătorilor de mașini electrice din China scutiri de taxe, pentru a încuraja construirea de fabrici în Europa.

China își strecoară producția auto în Europa, sub ochii Bruxelles-ului

Statele membre UE pot să obțină beneficii pe piața muncii prin înființarea unor astfel de fabrici de către companii chineze. Din acest motiv, producători de mașini electrice precum BYD, Saic și Chery Automobile sunt interesați să se extindă în Europa, atrași și de posibilele subvenții pe care le-ar putea obține.

Constructorii auto din China iau în calcul să-și deschidă fabrici ar putea beneficia de avantaje precum scutiri de taxe, facilități pentru crearea de locuri de muncă și de sprijin pentru a deschide fabrici de baterii necesare vehiculelor electrice. De asemenea, costurile de transport din China către Europa ar fi mai mici.

„Producătorii auto din China știu că mașinile lor trebuie să fie percepute ca fiind europene dacă vor să atragă clienții europeni. Acest lucru înseamnă să producă în Europa”, a declarat Gianluca Di Loreta, reprezentant al firmei de consultanță Bain and Company, pentru Reuters.

Mașinile electrice chinezești sunt foarte căutate în Europa

Mașinile electrice chinezești sunt tot mai populare în Europa, pentru că sunt mai ieftine decât cele produse în Europa. Acestea vin cu numeroase dotări standard.

Printre acestea se numără încărcarea gratuită timp de unul sau doi ani, camere de bord sau un set suplimentar de anvelope de iarnă. În pofida prețului mai mic, producătorii chinezi de vehiculele electrice se axează pe design, iar recent și-au îmbunătățit dotările de siguranță.

Vânzările de autoturisme chineze au reprezentat 4% din piaţa europeană anul trecut şi, potrivit firmei de consultanţă AlixPartners, ar urma să ajungă la 7% în 2028.

Țările care au spus „da” chinezilor

Ungaria, ţară unde în 2023 au fost asamblate 500.000 de autovehicule, şi-a asigurat prima investiţie într-o uzină europeană a unui constructor chinez, anunţată anul trecut de gigantul chinez în domeniul automobilelor electrice BYD, care are în vedere şi o a doua uzină în Europa în cursul anului 2025.

Budapesta negociază şi cu un alt producător chinez, Great Wall Motor, pentru a găzdui prima sa uzină din Europa, şi în acest sens oferă stimulente financiare pentru locurile de muncă create, facilităţile fiscale şi relaxarea reglementărilor în zonele vizate pentru a atrage investiţii străine.

Polonia are mai multe programe prin care în prezent sprijină investiţii de peste 10 miliarde de dolari, a transmis Ministerul polonez al Dezvoltării şi Tehnologiei, inclusiv unul referitor la susţinerea tranziţiei la o economie net-zero şi un altul care oferă reduceri de taxe pentru veniturile companiilor, de până la 50% în cazul regiunilor cu o rată ridicată a şomajului.

China își strecoară producția auto în Europa, sub ochii Bruxelles-ului. Sursa foto: bydeurope.

Grupul chinez Envision Group investește masiv în Europa

Spania, al doilea mare producător de automobile din Europa, după Germania, şi-a asigurat o investiţie din partea constructorului chinez Chery, care va începe să producă automobile la fosta uzină Nissan din Barcelona, în ultimul trimestru al acestui an.

Chery se aşteaptă să beneficieze de un program de 3,7 miliarde de euro lansat de Spania în 2020 pentru a atrage constructori de automobile electrice şi de baterii pentru automobilele electrice.

Grupul chinez Envision Group a primit deja 300 de milioane de euro în cadrul acestei scheme pentru construcţia unei uzine de baterii, care va crea 3.000 de locuri de muncă. De asemenea, Spania ar putea găzdui cea de-a patra uzină de baterii pe care grupul auto Stellantis intenţionează să o construiască în Europa cu chiunezii.

Italia poate apela la fondul său naţional pentru industria auti, dotat cu un buget de şase miliarde de euro în perioada 2025-2030, pentru stimulente atât pentru cumpărătorii de automobile cât şi pentru producători. Constructorul auto chinez Dongfeng este unul din producătorii care au avut discuţii cu autorităţile de la Roma cu privire la o posibilă investiţie.

China își strecoară producția auto în Europa, sub ochii Bruxelles-ului. Sursa foto: bydeurope.

China va construi alte două uzine în Europa

Un alt constructor auto chinez, SAIC, proprietarul mărcii MG brand, intenţionează să construiască două uzine de asamblare în Europa, au declarat pentru Reuters mai multe surse din apropierea acestui dosar.

Prima uzină, care ar urma să aibă la bază o facilitate existentă de producţie, ar urma să fie anunţată încă din luna iulie şi ar urma să se ocupe cu asamblare de automobile pe bază de colecţii de kituri, mizând pe o producţie de 50.000 de vehicule pe an.

Cea de-a doua uzină din Europa a grupului SAIC ar urma să fie construită de la zero şi ar urma să producă 200.000 de vehicule pe an. Potrivit surselor citate de Reuters, Germania, Italia, Spani aşi Ungaria se află pe lista scurtă a locaţiilor avute în vedere de SAIC, informează reuters.com.