CFPB, în război cu băncile din SUA. Despăgubiri de milioane de dolari

CFPB / sursa foto: Wikipedia

Organismul de protecție a consumatorilor din SUA CFPB, dă în judecată băncile mari pentru „fraudă extinsă” pe aplicația de plată Zelle.

CFPB, acuzații de „Fraudă extinsă” pe platforma de plăți Zelle

Biroul pentru Protecția Financiară a Consumatorilor din SUA (CFPB) a declarat vineri că a intentat un proces împotriva JPMorgan Chase (JPM.N), Bank of America (BAC.N) și Wells Fargo (WFC.N), pentru că nu a reușit să protejeze consumatorii de presupusa „fraudă extinsă” pe platforma de plăți Zelle.

Acțiunea în justiție a fost inițiată în timp ce organismul de supraveghere își continuă agenda îndrăzneață în ultimele săptămâni ale administrației democratice a lui Joe Biden, în încercarea de a avansa protecția consumatorilor înainte ca președintele ales Donald Trump să restructureze agenția, a raportat Reuters luna trecută.

Aceste măsuri sfidează republicanii din Congres, care au cerut agențiilor să înceteze elaborarea de reglementări.

CFPB: Aceste bănci au încălcat legea prin gestionarea unui sistem de plăți care a facilitat frauda

CFPB încearcă să oprească practicile presupus ilegale prin intermediul Zelle, să asigure despăgubiri și penalități și să obțină alte măsuri de protecție pentru consumatori, se arată într-un comunicat.

„Ceea ce au construit a devenit o mină de aur pentru criminali”, facilitând escrocheriilor drenarea conturilor, în timp ce oferă protecții insuficiente consumatorilor sau nu îi despăgubește pentru pierderi, a declarat directorul CFPB, Rohit Chopra, jurnaliștilor într-o conferință de presă.

„Aceste bănci au încălcat legea prin gestionarea unui sistem de plăți care a facilitat frauda, refuzând în același timp să ajute victimele.”

CFPB: Clienții celor trei bănci au pierdut peste 870 de milioane de dolari

CFPB a declarat că băncile au încălcat legea federală prin eșecuri critice, susținând că au lăsat ușa deschisă escrocilor, au permis infractorilor recidiviști să sară între bănci, au ignorat semnalele de alarmă care ar fi putut preveni frauda și au abandonat consumatorii după ce a avut loc frauda.

Proliferarea fraudelor și escrocheriilor pe Zelle a atras atenția legislatorilor americani, inclusiv a senatorului democrat Elizabeth Warren și a autorităților de reglementare preocupate de protecția consumatorilor.

„Atacurile CFPB asupra Zelle sunt juridic și factologic eronate, iar momentul acestui proces pare să fie determinat de factori politici”, a declarat Early Warning Services, compania care operează Zelle și este deținută în comun de bănci.

Clienții celor trei bănci menționate în procesul de vineri au pierdut peste 870 de milioane de dolari în cei șapte ani de la introducerea Zelle, a declarat CFPB.

Sute de mii de consumatori au depus plângeri de fraudă și au fost refuzați de cele trei bănci

Regulile federale impun băncilor să despăgubească clienții pentru plățile neautorizate, de exemplu dacă conturile lor au fost sparte. Dar în unele cazuri, băncile au refuzat să ramburseze plățile clienților.

Organismul de protecție a consumatorilor descrie cum sute de mii de consumatori au depus plângeri de fraudă și au fost în mare parte refuzați de asistență, unii fiind sfătuiți să contacteze direct escrocii pentru a-și recupera banii.

CFPB, investigație extinsă pe mai mulți ani

Oficialii CFPB au declarat că vor continua acțiunea de aplicare a legii Zelle, indiferent de noua administrație prezidențială și de posibilele schimbări de conducere la agenție, inclusiv de plecarea probabilă a directorului Rohit Chopra. Miliardarul Elon Musk, un apropiat consilier al lui Trump care conduce un efort de reducere a birocrației, a cerut desființarea agenției.

„Aceasta este o problemă pe care CFPB o investighează de câțiva ani, iar noi luăm decizii cu privire la momentul în care să inițiem o acțiune de aplicare a legii pe baza evaluărilor specifice fiecărui caz, a faptelor și a încălcărilor legale,” a declarat Eric Halperin, directorul de aplicare a legii al CFPB, jurnaliștilor, ca răspuns la o întrebare despre schimbările de conducere din noua administrație.

Rețeaua de plăți Zelle are peste 143 milioane de clienți

Zelle este o rețea de plăți deținută de șapte bănci, inclusiv JPMorgan și BofA. Are peste 143 de milioane de consumatori și mici afaceri americane ca clienți.

În 2023, în ciuda unei creșteri de 27% a volumului de tranzacții, raportările de escrocherii și fraude au scăzut cu aproape 50%, a declarat Early Warning într-un comunicat, citând propriile date.

În noiembrie 2023, băncile de pe aplicația de plată au început să ramburseze victimele înșelătoriilor cu impostori pentru a aborda preocupările legate de protecția consumatorilor.

Procentul consumatorilor combinate care au fost rambursați pentru tranzacții contestate ca fraudă a scăzut la 38% în 2023 la JPMorgan, Bank of America și Wells Fargo, conform unui raport al unei comisii a Senatului SUA. Aceasta a scăzut de la 62% în 2019.

Zelle / sursa foto: Wikipedia

„Ca ultimă încercare în urmărirea agendei lor politice, CFPB își depășește acum autoritatea făcând băncile responsabile pentru infractori”, a declarat un purtător de cuvânt al JPMorgan într-un comunicat trimis prin e-mail Reuters. „Este o demonstrație uluitoare de reglementare prin aplicarea legii, ocolind procesul necesar de elaborare a regulilor.”

CFPB impune costuri uriașe celor 2.200 de bănci uniuni de credit care oferă serviciul gratuit Zelle

Directorul JPMorgan, Jamie Dimon, a fost un critic vocal al mai multor inițiative majore de reglementare financiară din SUA, inclusiv cele de la CFPB, și a promis să se opună măsurilor pe care le consideră că nu ar face băncile mai sigure.

„Suntem total în dezacord cu efortul CFPB de a impune costuri uriașe celor 2.200 de bănci și uniuni de credit care oferă serviciul gratuit Zelle clienților”, a declarat un purtător de cuvânt al BofA.

Wells Fargo a refuzat să comenteze.

JPMorgan și BofA au semnalat ambele în documentele depuse mai devreme în acest an că ar putea da în judecată CFPB din cauza investigațiilor agenției asupra Zelle. Wells Fargo a dezvăluit că autoritățile de reglementare au investigat modul în care a gestionat disputele clienților pe Zelle.