Centurile ocolesc termenele

Centurile ocolesc termenele

Promisiuni: 715 km de centuri ocolitoare în şapte ani. Realizări: mai puţin de 20% în lucru.

La începutul anului, fostul director al Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), Mihai Grecu, promitea că în acest an se va lucra sau se vor demara procedurile pentru organizarea de licitaţii pe 35 de centuri ocolitoare. La vremea respectivă, compania de autostrăzi anunţa că, din 2008, vom avea lucră ri pe cel puţin cinci centuri ocolitoare, dintre care Braşov, Bacău, Constanţa, Timişoara şi Arad erau prezentate ca fiind prioritare. Dintre aceste proiecte se lucrează doar pe centura Braşovului, care ar trebui finalizată până la finalul anului.

Restul proiectelor se află în diferite stadii, însă fără a avea mari şanse de începere a lucrărilor înainte de finalul anului. Majoritatea centurilor au termen de finalizare în 2010 sau 2011.

Lucrările, lăsate pe anul viitor

Potrivit informaţiilor oferite de CNADNR, în prezent se lucrează pe 8 centuri ocolitoare: Cluj Est, Oradea, Iaşi Sud, Suceava, Sibiu, Drobeta-Turnu-Severin, Mehadia, Domaşnea, Timişoara, Lugoj şi Adunaţii Copăceni. Romstrade, constructorul centurii Timiş oarei (12,6 km), este „în proces de mobilizare“, deşi contractul a fost semnat la începutul anului.

Potrivit lui Sorin Lucaci, director general adjunct la Direcţia Regională Drumuri şi Poduri (DRDP) Timişoara, abia luna viitoare ar putea fi desemnat constructorul pentru varianta ocolitoare a Aradului pe profil de autostradă, începerea lucrărilor fiind amânată pentru anul viitor. Ceva mai multe şanse de avansare a proiectului are centura Constanţei, contract evaluat la 145 de milioane de euro şi semnat săptămâna trecută de ministrul transporturilor, Ludovic Orban. Asociaţia din care fac parte spaniolii şi italienii de la FCC şi Astaldi SpA au fost aleşi pentru a duce acest proiect la îndeplinire. Potrivit directorului DRDP Constanţa, Jean Paul Tucan, pe centura Constanţei lucrările vor începe cel mai târziu la finalul lui octombrie, având termen de finalizare în 2010.

Întârzierile, puse pe seama exproprierilor

CNADNR se lăuda la începutul anului că, în acest an, se vor finaliza lucrările de construcţie a centurilor Cluj Est (sectorul Vâlcele-Apahida) şi Oradea. Centura Clujului este unul dintre proiectele cu cele mai mari întârzieri. Contractul de construcţie pentru cei 22 de kilometri a fost semnat încă din 2006. Întârzierile au fost cauzate atât de exproprierile realizate cu mare greutate, cât şi din vina italienilor de la Pizzarotti-Tirrena Scavi - cei care au câştigat licitaţia. „Contractul a fost estimat în 2006 la 64 de milioane de euro pentru 24 de kilometri, însă constructorul încearcă prin toate metodele să mărească preţul“, ne-a declarat Gelu Cecan, directorul DRDP Cluj. Cecan a declarat că lucrările pe cei 24 de kilometri vor fi finalizate cel mai devreme anul viitor. Pentru primul tronson din cea de-a doua centură a Oradei, abia în octombrie se va organiza licitaţia.

În întârziere sunt şi centurile Bacăului şi Iaşiului, care ar fi trebuit să intre în execuţie încă din primăvara anului trecut. Licitaţia pentru aflarea constructorului pentru varianta ocolitoare a Bacă- ului a fost amânată, astfel că cel mai devreme în octombrie am putea afla numele constructorului.

Ne puteți urmări și pe Google News