Cele mai importante zece maşini la Salonul de la Frankfurt
- Cristian Ionescu
- 14 septembrie 2011, 09:48
A 64-a ediţie a evenimentului care îşi deschide porţile mâine adună, în linii mari, ultimele noutăţi pregătite de producători pentru 2011.
Din colecţia de peste 70 de premiere mondiale care vor fi prezentate la ultimul mare Salon auto al anului, am ales zece modele (gata de producţie sau aflate, deocamdată, la stadiul de concept), pe care le-am socotit cele mai importante pentru şoferii din România şi nu numai. FIAT PANDA După mai bine de trei decenii de activitate lucrativă, celebrul model subcompact italian ne surprinde cu abia a treia generaţie. Din 1980 şi până astăzi, peste 6,5 milioane de clienţi n-au avut, se pare, nicio problemă să-şi achiziţioneze prima sau a doua generaţie Fiat Panda. Aşa cum ne aşteptam, noul autoturism este sensibil mai mare decât cel pe care îl înlocuieşte, fără a depăşi însă limita superioară a segmentului său. O "reuşită" posibilă doar pentru că Panda a fost, întotdeauna, o maşină adaptată perfect mediului citadin. HONDA CIVIC Puţine modele japoneze se bucură de o celebritate similară printre şoferii europeni. Nici nu e de mirare, având în vedere că Honda Civic a ajuns la a noua generaţie. Spre deosebire de ultima schimbare de ştafetă - atunci când a adoptat designul futurist pe care îl cunoaştem astăzi - compactul nipon va propune o evoluţie mai degrabă discretă a designului, urmând să compenseze (potrivit informaţiilor oficiale) printr-o îmbunătăţire a calităţii la nivel general. HYUNDAI I30 Prima generaţie a autoturismului de clasă C a fost modelul care a schimbat definitiv percepţia publicului despre producătorul sud-coreean. O situaţie similară celei petrecute la colegul de grup, Kia, după lansarea gamei cee'd (aceeaşi maşină, cu alt design - mai reuşit). i30 preia noua identitate stilistică adoptată de Hyundai, una care se distinge prin nota agresivă, dar şi prin bogăţia aproape obositoare a detaliilor. MAZDA CX-5 Prea puţine modele noi lansate în ultimii ani au fost realizate de la zero, aşa cum este cazul SUV-ului japonez. Mazda a început proiectul CX-5 de la o coală albă de hârtie, dar cu o ţintă foarte clară: aceea de a "stoarce" tot ceea ce mai e de stors din tehnologia "clasică" de fabricare a automobilului - un fel de ultimă strigare înaintea inevitabilei electrificări. Şasiul, transmisiile, motoarele, chiar tehnicile de asamblare (susţine producătorul) sunt complet noi, iar rezultatul (scăderea sensibilă a consumului şi emisiilor de dioxid de carbon) pare să fi justificat efortul. MERCEDES-BENZ ML SUV-urile, a căror dispariţie a fost anunţată, iată, prematur, se numără, şi de această dată, printre vedetele evenimentului. Mercedes-Benz speră ca noul ML să domolească apetitiul clientelei specifice pentru BMW X5 - un gigant (atât la propriu, cât şi la figurat) al segmentului premium. OPEL ZAFIRA TOURER Unul dintre campionii clasei monovolum - primul care a oferit şapte locuri în segmentul său - a ajuns la a treia generaţie. Aşa cum a fost cazul şi cu vechile generaţii Astra, Opel nu pare pregătit să renunţe la actualul model (pentru că nici clienţii nu sunt), aşa că va continua să-l comercializeze alături de noul Zafira (care va putea fi identificat după particula Tourer). PORSCHE 911 Puţine modele se bucură de o istorie atât de glorioasă precum anacronicul supermodel german lansat în urmă cu 48 de ani. Noua generaţie Porsche 911 urmează fidel (şi fără nicio ruşine) calea bătută de fostele generaţii: o evoluţie domoală a designului, compensată de o serie consistentă de noutăţi tehnice, transpuse însă pe aceeaşi arhitectură desuetă (dar dusă la perfecţiune), cu motorul dosit la spate. VOLKSWAGEN UP! Unul dintre cele mai mici autoturisme care debutează la Frankfurt este şi printre cele mai aşteptate. Deloc surprinzător, de vreme ce lui "up!" îi este "scris" să devină cel mai ieftin model VW. Cu o versiune de bază la un preţ estimativ situat de partea corectă a pragului de 10.000 de euro, maşinuţa de 3,5 metri va oferi o alternativă de prestigiu celor care nu au familie sau vizează achiziţionarea unui al doilea automobil şi, în acelaşi timp, nu doresc ori nu-şi permit un buget superior. DE VIITOR Conceptul electric BMW i3 De ce avea nevoie automobilul electric pentru a intra definitiv în conştiinţa şoferilor (dar, mai ales, pe lista cu posibile achiziţii a acestora)? Poate de un model premium. Unul conceput şi produs de la A la Z pentru era electrică a automobilului. Prototipul modelului de oraş i3 va inaugura, în 2013, gama specială de autoturisme BMW cu pretenţii ecologice, 100% electrice sau hibride. Prototipul Skoda MissionL Cu o cotă de spectaculozitate care tinde lejer spre zero, prototipul ceh are, totuşi, capacitatea de a intra - cu aceeaşi uşurinţă - în Top Ten-ul rezervat celor mai importante lansări de la Frankfurt. Firesc, de vreme ce MissionL anunţă viitorul model Skoda care va face concurenţă berlinei lowcost primordiale Dacia Logan. Pentru conformitate, trebuie subliniat faptul că lupta dintre viitoarea generaţie Logan şi modelul ceh (căruia nu i s-a stabilit încă un nume) dedicat în special pieţelor sărace se va da la nivelul de jos al gamei Skoda, respectiv, cel mai de sus - pentru oferta Dacia.