Supărată că a pierdut sectorul 1, REBU a început de ieri să-şi strângă pubelele. Înlocuitorul Romprest e încă nepregătit să intervină.
Neînţelegerile dintre REBU şi Romprest îi lasă pe locuitorii din sectorul 1 cu gunoiul în stradă. Supărată că a pierdut licenţa ce-i permitea ridicarea gunoiului menajer din sector, firma REBU a început, de ieri, o acţiune de recuperare a recipienţilor din zona Pajura şi Bucureştii Noi.
În replică, Romprest îi invită pe oameni să se programeze la numerele de telefon 021.315.51.21/021.300.29.80/ 021.300.29.85 sau la 0752.019.311, pentru a-şi căra europubelele de la depozitul firmei la domiciliu. Florin Bolchiş, vicepreşedintele firmei Romprest, mărturiseşte că situaţia se va rezolva până la sfârşitul lunii iulie, când estimează că europubelele Romprest vor fi distribuite în întreg sectorul.
Directorul executiv al aceleiaşi firme, Marin Necula, apreciază că programul de ridicare a gunoiului menajer va fi definitivat abia la 15 august. Optimist, Alexandru Ichim, purtătorul de cuvânt al primarului Andrei Chiliman, susţine că pubelele Romprest le vor înlocui în cel mai scurt timp pe cele ridicate de REBU.
Nemulţumiţi de duşmănia gunoierilor
Reprezentanţii REBU au fost întâmpinaţi pe teren de locatarii nemulţumiţi că-şi pierd pubelele şi că sunt puşi în situaţia de a-şi arunca gunoaiele în stradă. George Nicolau, purtă torul de cuvânt al REBU, le-a explicat că firma nu mai e responsabilă pentru salubrizare şi că neregulile trebuie sesizate primăriei de sector.
Trandafir Vasile, 40 de ani, crede că cele două firme „trebuiau să se înţeleagă astfel încât cetăţeanul să nu fie nevoit să-şi lase gunoiul la colţul blocului“. Chiar dacă cei de la REBU sunt îndreptăţiţi să ridice containerele aflate pe inventar, oamenii percep lucrurile ca pe o „dovadă de duşmănie“, aşa cum sesiza ieri-dimineaţă un locuitor al sectorului 1, care s-a trezit fără nicio pubelă în faţa blocului. O altă locatară din zona Pajura, Vătămanu Elena, 36 de ani, era foarte furioasă: „Am stat o săptămână cu gunoiul sub geam până au venit cei de la Romprest să-l ridice“.
Planuri de atac
Deşi recunosc că nu au pus încă la punct sistemul de funcţionare, reprezentanţ ii Romprest promit că, în perioada de tranziţie de la o firmă la alta, noii gunoieri vor ridica gunoiul menajer cel puţin o dată pe săptămână.
Florin Bolchiş, vicepreşedintele firmei, se laudă cu 500 de utilaje care vor funcţiona în teren şi promite să distribuie cetăţenilor, la cerere, 80.000 de pubele. El adaugă că la cetăţenii în vârstă, precum şi la cei bolnavi, care nu se pot deplasa, Romprest va transporta pubelele gratuit, la domiciliu. Totodată, directorul Marin Necula declară că firma pe care o reprezintă va lucra pentru întreaga populaţie a sectorului. În trecut, adaugă Bolchiş, doar 70% dintre cetăţenii din sectorul 1 aveau contracte încheiate cu vreo firmă de salubrizare, restul aruncând gunoiul în stradă, pur şi simplu.
Reprezentanţii Romprest au anun- ţat, ieri, că vor continua colectarea gratuită a deşeurilor electronice şi electrocasnice de la populaţie, în vederea reciclării, în fiecare a doua duminică din lună.
Pentru cererile suplimentare, gunoierii vor percepe o taxă. Ei mai au în plan şi o staţie de sortare a deşeurilor, care va apărea, cel mai probabil la sfârşitul anului viitor, precum şi o staţie de incinerare a deşeurilor.
DE LA BUGET
Gratuitate din banii contribuabililor
Romprest nu va percepe o taxă directă de la populaţie pentru gunoiul menajer. În schimb, prin contract, firma primeşte de la Primăria Sectorului 1 circa 60 de milioane de lei pe an, pentru salubrizare şi întreţinerea spaţiilor publice. Directorul Marin Necula spune că suma poate varia, ca şi frecvenţa cu care firma lucrează pe teren. Alexandru Ichim, purtătorul de cuvânt al primarului, spune că plata se va face din bugetul sectorului (aproximativ 14.000 de miliarde de lei pe an), la care cetăţenii contribuie cu mai mult de jumătate.