Tineretul asiatic a întors spatele tradiţionalei băuturi din plante aromate, considerând că este un obicei bătrânesc.
De la Beijing la Tokio, Seul, Hong Kong şi Taipei, cultura ceaiului este în plin declin din cauza faptului că tinerii asiatici preferă în locul băuturii tradiţionale cafeaua şi răcoritoarele, relatează Reuters. „Consumul de ceai scade pentru că nu este transmis mai departe. Practic, nimeni nu îl promovează“, afirmă expertul taiwanez Yang Hai-chuan, care le predă studenţilor din Taipei lecţii de preparare a ceaiului. Din păcate, nici măcar ei nu sunt prea interesaţi de cultura ceaiului. Una dintre studente recunoaşte că s-a înscris la cursul lui Yang doar pentru că acesta cuprinde şi o secţiune rezervată preparării cafelei. Potrivit Organizaţiei pentru Alimentaţie şi Agricultură a ONU, nu doar consumul, ci şi producţia de cafea înregistrează o creştere semnificativă în Asia (2,1% anual), urmând să ajungă la 1,7 milioane de tone peste circa trei ani. Iubitorii de ceai se străduiesc să le trezească tinerilor interesul pentru băutura naturală din plante şi exploatează setea lor de noutate şi grija pentru propria sănătate. Astfel, o nouă marcă de ceai, despre care se spune că ajută la slăbit, i-a cucerit pe japonezi, iar sud-coreenii beau în număr mare popularul „17 Tea“, convinşi că astfel se vor vindeca de diverse boli. Băutura vechii generaţii Acestea sunt însă cazuri fericite, întrucât noua generaţie consideră ceaiul „băutura bătrânilor“. Realitatea este că în ceainăriile asiatice clienţii sunt, în marea lor majoritate, persoane în vârstă, singurele care acceptă să plătească un dolar pentru un gram de frunze de ceai de calitate superioară. Directorul Asociaţiei producătorilor de ceai din Japonia atrage atenţia că, deşi ceaiul îmbuteliat a menţinut consumul la un nivel ridicat, modul tradiţional de preparare, prin turnarea de apă fierbinte dintr-o oală de lut, aproape că a dispărut. LEGENDĂ O istorie de 5.000 de ani Conform mitologiei chineze, ceaiul a fost descoperit acum 5.000 de ani de către împăratul Shen Nung, care obişnuia să bea în fiecare zi apă fierbinte. Legenda spune că, într-o zi, mai multe frunze şi crenguţe luate de vânt au căzut în vasul cu apă clocotită al împăratului. Shen Nung a fost plăcut surprins de gustul noii băuturi şi le-a poruncit supuşilor să i-o pregătească zilnic. Ulterior, ceaiul a devenit un pilon al vieţii culturale şi culinare din Asia şi a ajuns în Europa la începutul secolului al XVII-lea. Primele frunze de ceai au fost aduse la Amsterdam cu un vas al unei companii olandeze.