Majorarea salariului minim la 4.050 de lei lunar, care ar trebui să alinieze România la standardele europene, va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025. Dar creșterea vine și cu o veste proastă pentru șoferi. Conform codului rutier, punctul de amendă se stabilește în funcție de salariul de bază minim brut. Așa că amenzile se vor mări începând cu prima zi a anului viitor.
De la 1 ianuarie, tariful orar în România va fi de 24,496 lei/oră pentru un program normal de lucru de 165,334 ore, în medie, pe lună.
Un punct-amendă va fi 202,5 lei
Dar mărirea salariului minim aduce majorarea amenzile auto. Codul rutier stabilește în prezent că “un punct-amendă reprezintă valoric 5% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată, stabilit prin hotărâre a Guvernului”.
În acest moment, punctul de amendă este de 165 de lei, fiind plafonat până la finalul anului.
Însă de la 1 ianuarie, de când va intra în vigoare creșterea salariului minim, el va depăși 200 de lei. Așadar, la un salariu minim de 4.050 de lei, valoarea punctului-amendă va crește de la 165 de lei la 202,5 lei.
Cât vor fi amenzile din anul viitor
- clasa I: două sau trei puncte-amendă: între 405 și 607,5 lei (față de 330 sau 495 de lei);
- clasa a II-a: patru sau cinci puncte-amendă: între 810 și 1.012,5 lei (660 sau 825 de lei);
- clasa a III-a: de la șase la opt puncte-amendă: între 1.215 și 1.620 lei (de la 990 la 1.320 de lei);
- clasa a IV-a: de la nouă la 20 de puncte-amendă: între 1.822,5 și 4.050 lei (de la 1.485 la 3.300 de lei);
- clasa a V-a: de la 21 la 100 de puncte-amendă: între 4.252,5 și 20.250 lei (de la 3.465 la 16.500 de lei) - se aplică doar persoanelor juridice.
Salariul minim
Salariul minim pe economie reprezintă valoarea cea mai mică a salariului orar, zilnic sau lunar pe care legea țării respective permite angajatorilor să-l acorde unui salariat.
Cu alte cuvinte, angajatorul nu poate negocia şi stabili salarii de bază prin contractul individual de muncă sub salariul de bază minim brut orar pe ţară.