Ce trebuie să faceți ca să nu luați țeapă de Black Friday. Recomandări de la Protecția Consumatorilor

Ce trebuie să faceți ca să nu luați țeapă de Black Friday. Recomandări de la Protecția Consumatorilor Sursa: Arhiva EVZ

Înainte să cumpărați un produs verificați prețul pe site-urile care fac comparații pentru a vă asigura că reducerea este una reală. Citiți cu atenție regulile cu privire la retur. În anii trecuți au existat multe reclamații cu privire la practicile comercianților.

Reprezentanții Autorității pentru Protecția Consumatorului le recomandă românilor să fie foarte atenți atunci când fac cumpărături de Black Friday. „Consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze şi să acorde atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday.

Recomandăm verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs, practică care a dus la îmbunătăţirea constantă a modalităţilor de prezentare a preţurilor şi reducerilor de către magazinele electronice", a scris Paul Anghel, șeful ANPC, pe Facebook.

Înainte de a cumpăra un produs nu vă orientați doar după preț. De multe ori, mai ieftin nu înseamnă și bun. Înainte de orice achiziție citiți recenziile despre produsul respectiv pentru a vă asigura că este de bună calitate.

Ne puteți urmări și pe Google News

Atenție la preț

Înainte să cumpărați un produs verificați și dacă reducerea este reală. Prețul trebuie să fie cel mai mic dintre cele practicate de vânzător în ultima lună.

„Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă/preţului anterior, care reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în ultimele 30 de zile, înainte de data aplicării reducerii. În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, preţul anterior reprezintă cel mai scăzut preţ practicat de vânzător în aceeaşi suprafaţă de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preţ.

Orice anunţ de reducere de preţ trebuie să fie vizibil, lizibil şi fără echivoc pentru fiecare produs: fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat, fie prin menţiunile "preţ nou", "preţ vechi" lângă sumele corespunzătoare, fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat“, a mai scris Paul Anghel.

Regulile returului

Există reguli clare și la returnarea produselor. În cazul în care ați cumpărat dintr-un magazin clasic, produsul nu poate fi returnat decât dacă este defect. Doar în acest caz vă puteți primi banii înapoi.

În cazul magazinele online, potrivit legii, aveți 14 zile de dispoziție pentru a returna produsul. Unii comercianți au extins acest termen la 30 sau 60 de zile, dar trebuie să citiți cu atenție condițiile. De asemenea, aveți dreptul să vă primiți banii înapoi în două săptămâni de la retur.

Dacă bunul ajunge dumneavoastă deteriorat sau distrus vânzătorul este cel care suportă pierderea. Puteți cere un produs identic sau puteți opta să primiți banii înapoi.

Probleme în anii trecuți

Anii trecuți au fost semnalate numeroase probleme privind reducerile de Black Friday. De exemplu, pe site-ul magazinului era postat anunțul: reducere de 50% la toate produsele. În realitatea aceasta se aplica doar la anumite articolele. În alte cazuri reducerea anunțată online era mai mare decât cea aplicată în magazin. De multe ori nu se preciza prețul de referință la care s-a aplicat reducerea.

Au mai fost și reclamații cu privire la reclame mincinoase. Un produs era afișat cu un preț extraordinar de bun, dar de fapt era indisponibil. De fiecare dată când cine dorea să-l cumpere apărea anunțul: stoc epuizat. Era un truc al magazinelor de a atrage clienții pe site. Au fost și situații în care prețul a crescut brusc atunci când produsul a fost adăugat în coșul de cumpărături. În cazul unora dintre produse comercianții nu au acceptat achiziționarea în rate, pe motiv că există defecțiuni tehnice ale sistemului.