Ce se întâmplă cu cele 62 de trenuri comandate de România. Curtea de Apel are ultimul cuvânt
- Cristian Raducanu
- 28 aprilie 2024, 19:36
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a demarat la începutul anului trecut o licitație pentru achiziția 62 de trenuri electrice noi. S-au prezentat două companii, PESA din Polonia și Alstrom din Franța. Contractul a fost atribuit în luna octombrie polonezilor, însă societatea franceză a contestat decizia.
ARF, în așteptarea motivării Curții de Apel
Autoritatea pentru Reformă Feroviară încă așteaptă decizia Curții de Apel în privința admiterii contestației depuse de Alstrom. Ștefan Roșeanu, președintele ARF a declarat că până la o decizie clară a instanței de judecată, contractul de prestări servicii își continuă cursul firesc.
„În cazul celor 62 de trenuri, suntem încă în aşteptarea motivaţiei Curţii pentru a vedea care sunt punctele de reevaluat în oferta făcută de PESA, cel puţin asta rezultă din motivaţia pe scurt care este publicată pe portalul de justiţie, dar exact punctele care vor trebui reanalizate nu le vom şti decât după ce vine motivaţia.
Până la acel moment, conform legislaţiei, contractul de prestări al PESA îşi continuă viaţa şi, în urma reevaluării, vom vedea care sunt următorii paşi. Este prematur să ne pronunţăm apropo de anulări sau neanulări. Mai ales că în acest moment, în această motivare pe scurt nu scrie nimic de anularea contractului. Contractele se anulează atunci când instanţa cere în mod expres", a susţinut Roşeanu.
Alstrom ar putea primi despăgubiri
Președintele ARF a evidențiat că în motivarea pe scurt Curtea de Apel „admite în parte contestația”. Cu alte cuvinte sunt neclare aspectele juridice pe care magistrații le-au reținut.
„În prezentarea pe scurt, instanţa spune că s-au reţinut parţial (unele aspecte din contestaţie - n. r.), deci nici nu putem şti care sunt punctele pe care le-au reţinut. La unele lucruri putem spune că ARF clar a avut dreptate, odată ce punctele contestate de Alstom nu au fost reţinute, poate la altele Alstom a avut dreptate, motiv pentru care trebuie să facem reevaluarea şi să vedem care este rezultatul reevaluării", a explicat el.
În legislația achizițiilor publice există un amendament care prevede ca partea care a contestat licitația poate primi despăgubiri în cazul în care „rezultatele sunt altele decât cele preconizate iniţial”.
Concernul PESA din Polonia și Alstom Transport din Franța sunt companiile care s-au prezentat la licitația de anul trecut pentru achiziția a 62 de rame electrice de scurt parcurs. În octombrie, polonezii au câștigat licitația respectivă, iar contractul de achiziție a fost semnat la începtul acestui an. În tot acest timp, Alstom a contestat contractul, cotestație respinsă de altfel de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).
ARF ar urma să primească trenurile până în 2027
Însă, Alstom au atacat decizia CNSC la Curtea de Apel. iar AFR așteaptă decizia finală a instanței. Contractul de achiziție se ridică la aproximativ 3,23 de miliarde lei, fără TVA. Finanțarea ar urma să fie asigurată prin Programul Transport (PT) 2021-2027. Contractul este împărțit în trei loturi, după cum urmează:
- Lotul 1 - 20 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord - Ploieşti Sud - Adjud, Iaşi - Paşcani - Suceava, Bacău - Paşcani;
- Lotul 2 - 23 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Braşov - Gheorgheni, Arad - Timişoara - Caransebeş, Huedin - Cluj - Bistriţa;
- Lotul 3 - 19 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători pe rutele Bucureşti Nord - Ploieşti Vest - Braşov, Bucureşti Nord - Roşiori, Bucureşti Nord - Bucureşti Obor/Fundulea, Constanţa - Feteşti.
Garniturile poloneze pot rula cu maxim 160 de km/h cu o capacitate totală de 453 de passageri și 16 locuri pentru transportul bicicletelor. 2027 este termenul de livrare al ramelor electrice, potrivit stiripesurse.ro.