Ce se întâmplă cu banii de vacanță ai românilor din 2023. Consecințele noului Cod Fiscal

Eliminarea voucherelor de vacanță afectează bugetarii cu salarii de 10.000 de lei brut. Sursa foto. EVZ

Acoperirea cheltuielilor de vacanță, voucherele ori primele de vacanță sunt printre beneficiile preferate de angajatori și angajați deopotrivă. În contextul modificărilor fiscale ce vor intra în vigoare în ianuarie anul viitor, dar și al unui proiect ce are șanse să devină lege, angajatorii ar putea decide să reconsidere opțiunea aplicată până acum în privința modului concret de a sprijini financiar angajații cu bani de vacanță.

O parte dintre voucherele sau banii oferiți de angajatori sunt însoțite de un regim fiscal care face cheltuiala angajatorului mai mică și câștigul angajatului, mai mare. Din anul 2023 vor apărea schimbări în ceea ce privește beneficiile de vacanță din cauza noilor modificări fiscale. Înainte de toate, modificările fiscale vizează banii de vacanță pentru angajați care se încadrează într-un plafon de 33% din salariul de bază pentru a mai putea beneficia de regimul fiscal special aferent acelor venituri.

În acest plafon intră și contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajații proprii și membrii de familie ai acestora. Acoperirea acestor cheltuieli e doar unul dintre cele trei moduri prin care angajatorii își susțin financiar angajații să plece în vacanțe.

Prima variantă

Având în vedere acest plafon aplicabil din 2023, a spune că o opțiune e peste alta dintre cele trei nu mai poate constitui un răspuns valabil pentru toți angajații. O dată, depinde de cât de mare e salariul de bază al angajatului, pentru un venit brut suficient de mare, procentul de 33% ar putea să permită să fi suportată contravaloarea acestor cheltuieli de vacanță la fel ca până acum; în cazul altora, e posibil ca angajatorul să se uite la celelalte două opțiuni.

De asemenea, regimul fiscal al opțiunii e important. Venitul e netaxabil atâta timp cât se încadrează în cuantumul câștigului salarial mediu brut (6.095 lei în 2022) utilizat la fundamentarea bugetului. În plus, trebuie să se încadreze și în plafonul lunar de 33% din salariul de bază, alături de alte cheltuieli (prime de asigurare, printre altele). Totuși, veniturile care depășesc li se aplică și impozit, și contribuții sociale, la fel ca în cazul veniturilor salariale.

De asemenea, există și aspecte de avut în vedere. În Codul fiscal scrie destul de clar că pentru angajații din mediul privat acoperirea acestor cheltuieli se face „astfel cum este prevăzut în contractul de muncă, regulamentul intern” și, așa cum ne explica anul trecut un specialist, e nevoie de documentație-suport de la angajat, însemnând facturi, declarații pe propria răspundere.

Voucherele de vacanță

A doua opțiune sunt voucherele de vacanță. Din 2018 există o nouă lege a biletelor de valoare, unde un capitol întreg e dedicat voucherelor de vacanță. Guvernul a tot amânat aplicarea capitolului privind voucherele. Ultima amânare a termenului de intrare în vigoare ne arată că se va aplica din 2027.

În cazul celor care lucrează la privat, reglementarea care interesează este, în continuare, OUG nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță. Nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate salariaților de la privat sub formă de vouchere de vacanță reprezintă contravaloarea a maximum șase salarii de bază minime brute pe țară , 15.300 de lei în 2022. Aceeași OG din 2009 ne spune că angajatul care beneficiază de vouchere de vacanță nu mai beneficiază de prima de vacanță în cursul anului fiscal sau de bilete de odihnă, acordate potrivit Legii nr. 263/2010.

Avantaje și dezavantaje ale voucherelor de vacanță

Regim fiscal al voucherelor este că sunt impozitate cu 10%, dar nu li se aplică deloc contribuții. Este de menționat și un proiect de lege din Parlament care ar putea deveni lege anul viitor și care prevede scutirea de impozit a voucherelor de vacanță. Avantaj lor este că nu vor fi incluse în acel plafon de 33% de anul viitor.

Pentru acordarea voucherelor angajatorii trebuie să contracteze cu emitenții de astfel de vouchere (de anul acesta se dau doar electronic), iar orice alte costuri sunt suportate de firmă, nu de angajat. E nevoie, totodată, de o convenție cu salariații privind acordarea lor sau de o prevedere în regulamentul intern. Cel mai mare dezavantaj al voucherelor de vacanță este pentru angajații care vor să facă vacanțe în străinătate - voucherele se pot folosi exclusiv la noi. Comparabil cu opțiunea de mai sus, mulți ar putea prefera opțiunea decontării cheltuielilor.

Prima de vacanță, a treia opțiune

Primele de vacanță pot fi oferite în ce cuantum dorește angajatorul, întrucât aici nu există niciun regim fiscal preferențial, banii fiind tratați întocmai ca salariul, impozit și contribuții. Trebuie ținut cont de restricția din OG 8/2009, unde se spune că în același an fiscal nu se pot da și primă, și vouchere.

Pentru angajatorii care devin brusc darnici, primele de vacanță sunt cel mai la îndemână pentru că nu trebuie să se formalizeze prea tare la acordarea acestor bani, cum e în cazul voucherelor. Angajații nu trebuie să strângă documente ca să aducă firmei pentru a deconta contravaloarea cheltuielilor de vacanță, potrivit Avocat.net.