Ce mai dezbat francezii: imaginea femeii în mass-media

Franţa este o ţară în care femeile reprezintă aproximativ 51% din totalul populaţiei şi circa 53% din corpul electoral, dar sunt invitate mult mai rar decât bărbaţii în studiourile televiziunilor şi radiourilor sau să îşi exprime opiniile în presa scrisă.

Îngrijoraţi de perpetuarea stereotipurilor despre femei, reprezentanţii a 60 de publicaţii, televiziuni şi posturi de radio, cei ai Consiliului Superior al Audiovizualului şi secretarul de stat pentru familie, Nadine Morano, au semnat, săptămâna aceasta, un acord cu un scop foarte clar: ameliorarea imaginii femeii în mass-media.

Semnatarii documentului s-au angajat să favorizeze intervenţiile femeilor în emisiunile de radio şi televiziune, precum şi în paginile ziarelor şi revistelor, scrie cotidianul francez "Le Monde".

Experţii invitaţi, peste 80% bărbaţi

Atunci când vine vorba de apariţii la televiziune, femeile au rezervate, în general, rolurile de mamă, victimă sau martor, mai rar pe cel de expert. "Stereotipurile au viaţă lungă. Experţii invitaţi de mass-media sunt în proporţie de circa 82% bărbaţi", chiar şi când e vorba de domenii " foarte feminizate", precum cel juridic şi cel medical, subliniază Michèle Reiser, realizatoare, romancieră şi membru al Consiliului Superior al Audiovizualului din Franţa.

Iar când sunt prezente în emisiuni, "ele rămân anonime şi au adesea statutul de victime", adaugă Reiser.

Potrivit unui raport pe 2008 al Comisiei pentru imaginea femeilor în mass-media, prezidată de Michèle Reiser, din totalul luărilor de cuvânt, 37% au aparţinut femeilor şi 63% bărbaţilor. În plus, durata medie a unei intervenţii a fost de 12 secunde pentru bărbaţi şi de numai 9,1 secunde pentru femei.

Progresele vor fi evaluate anual

Prima ţintă a procesului de autoreglementare convenit va fi prezenţa mai multor experţi, specialişti şi analişti de sex feminin în mass-media. "O dată pe an, noi vom da publicităţii un bilanţ al progreselor observate în acest sens. Asta nu înseamnă că facem pe poliţiştii, e vorba doar de un instrument de lucru auxiliar", precizează Michèle Reiser.

Ea dă asigurări că, pe viitor, Comisia pentru imaginea femeilor în mass-media va ajuta presa să găsească reprezentante ale sexului frumos cu opinii avizate în domenii de larg interes pentru public.

"Este o iniţiativă unică în lume, cred. Trebuie conştientizat decalajul dintre imaginea femeilor protejate în presă şi realitate. Va trebui să arătăm, într-un an, că există progrese", conchide secretarul de stat Nadine Morano.