Ce fel de campanie electorală vom avea?

Ce fel de campanie electorală vom avea?

Foarte probabil una neinteresantă. Nu e ușor să înlocuiești găleata și pixul, pentru asta fiind nevoie de inovație și multă creație, iar conducătorii partidelor o știu pe a lor. Nu programe de guvernare, ci organizare. Fiind liste de partid, campania fiecăruia va fi una unitară în sensul organizării, pe de o parte și una a propiilor idei ale fiecărui candidat, pe de altă parte. Mii de candidați, mii de idei.

Oricum nu vedem un apetit pentru discutarea programelor de guvernare cu atât mai mult cu cât temele care ocupă spații mari în programele politice ale partidelor sunt neinteresante și fără impact. Sunt epuizate majoritatea. Știm că toată lumea va susține educația, sănătatea, infrastructura, clasa de mijloc, taxele mici. Forma prin care sunt aruncate pe piață arată superficialitatea cu care se proiectează viitoarea guvernare. Un milion de locuri de muncă, dublarea salariilor unor categorii de salariați promise în 2012 de USL, rămân lozinci în continuare pentru cele două mari partide. PNL s-a înșurubat pe proiectul premierului Cioloș, care este un document de ordin general, iar PSD nu mai iese niciodată din populism. Ceilalți competitori nu au vizibilitate și nu sunt percepuți ca alternativă la ce avem. Cum programele și temele importante sunt prăfuite, candidații din fiecare județ se vor concentra pe mesajele emoționale vor umple internetul și nu numai.

Temele naționaliste vor fi principalele arme ale candidaților în aceste alegeri parlamentare. Valorile europene, de care partidele și-au legat mesajele în urmă cu zece ani, vor fi înlocuite de ideile naționaliste care își fac loc tot mai mult și foarte repede în discursurile politicienilor. Cu toate că în programele partidelor mari PSD și PNL nu regăsim trimiteri exprese la teme care aduc în prim plan astfel de abordări, competitorii își vor focaliza mesajele exact pe această direcție. Aceștia vor încerca o individualizare a ideilor și o concentrare a mesajelor de tip emoțional. Susținerea produselor românești, sprijinirea capitalului autohton, stoparea vânzării terenurilor către străini, susținerea micului producător în fața marilor magazine cu capital străin, atacarea marilor bănci și corporații, sunt teme care vor face parte din arsenalul patriotard al candidaților în aceste alegeri. Nu că ideile internaționaliste ar fi bune sau rele, ci pentru că nu mai sunt la modă. Cine mai vorbește de valorile europene? Toți candidații vor deveni susținătorii familiei tradiționale, ai bisericii creștine, ai micilor fermieri, vor fi păstrători ai formelor arhaice de existență, își vor chema rudele acasă din străinătate. Vor apăra România de Uniunea Europeană, de multinaționale, de băncile străine și altele. Fac parte dintre cei care am fost și sunt un critic al multor decizii ale liderilor UE, în special cu privire la imigrație, dar știu că nu toate sunt în alb și negru, iar lucrurile bune trebuie menținute și nu e cazul să ambalăm lumea prin amorsarea unor porniri funciare. Astăzi morala și acțiunea politică cere rațiune nu emoții.

Naționalismul este cea mai de forță idee politică de secole. Temele naționaliste apar cu ciclicitate în toate democrațiile. Indiferent de familia politică la care au aderat partidele politice sau doctrinele care le însoțesc programele politice, ideile naționaliste își fac loc în interiorul tuturor partidelor. Mesajele principale ale candidatului socialist la alegerile prezidențiale trecute au fost fixate pe valorile dreptei, familie, tradiție, patriotism și prezentate foarte original: “Nu am nimic cu bisericile de alt cult, dar sper că nu sunt vinovat că sunt ortodox. Nu am nimic cu minoritățile naționale dar sper să nu fiu luat la rost că sunt român”. Deci un naționalism deșănțat care avea la bază activarea unor instincte primare. Astăzi același tip de comunicare îl găsim la toate partidele.

Și totuși trebuie semnalat celor care ne vor cere votul, să aibă în vedere că europarlamentarii, colegii lor, socialiști și liberali, cu care au defilat la alegerile pentru PE, au votat în Parlamentul European mai multe rapoarte, care intră în coliziune cu dogma bisericilor creștine, cu morala creștină, cu multe lucruri pe care astăzi le critică. Rezoluțiile cu privire la relațiile între persoanele de același sex, a educației pro-homosexuale a copiilor au fost votate de europarlamentarii. Putem discuta și de politica agricolă și de multe altele. Niciun candidat al acestor partide nu va recunoaște aceste decizii politice ale partidelor lor. Vor merge la biserici și vor spune că Europa e rea, că își pierde valorile și credința, că imigranții n-au ce căuta la noi, că vor susține producătorii locali nelimitat și multe altele. Dar nu vor câștiga nimic. Nici voturi, nici altceva. Din nefericire nu se va vorbi de realități, de ce poate această țară, de posibilități. Și cum campaniile la noi sunt aproape toate de stânga, vor oferi perspectiva unui stat care oferă sprijin și nu șanse. Nu știu când va fi abandonată această politică a lozincilor în politica românească. În aceste alegeri sigur nu.